04/03/2015

Ada Mufti Akan Mengamuk Pasal Fatwa Kebangsaan Ini?




Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan aliran Wahabi tidak sesuai untuk diamalkan di negara ini yang mengamalkan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata, aliran Wahabi bukan mazhab tetapi satu bentuk gerakan pemikiran agama yang banyak dipegang oleh ulama-ulama di Arab Saudi mengikuti pendekatan yang diambil Muhammad bin Abd Wahhab.

"Aliran tersebut tidak salah untuk diamalkan. Majlis Fatwa memutuskan sedemikian setelah mengadakan perbincangan mengenai aliran-aliran lain selain Wahabi yang tidak sesuai diamalkan di negara ini namun tidak sehingga haram," katanya, semalam.

Mengulas lanjut kata Abdul Shukor berkata, daripada segi mazhab, pengamal aliran Wahabi lebih hampir dengan mazhab Hambali walaupun daripada beberapa segi mereka lebih ketat dan keras.

Beliau berkata, pengikut Wahabi lebih cenderung dan mudah mengeluarkan orang Islam daripada lingkungan agama yang tidak sealiran dengan aliran Wahabi.

"Mereka menganggap setiap amalan yang tidak mengikuti cara yang dibuat oleh Nabi Muhammad SAW, dianggap bidaah dan terkeluar daripada Islam,” katanya.

Abdul Shukor berkata, apa yang tidak dipersetujui dengan aliran Wahabi apabila ia menjuruskan pengamal aliran itu lebih ekstrem.

“Mereka menganggap apa yang dilakukan oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah bidaah, bukan mengikut sunnah. Mereka juga menolak akidah Asha’irah dan Maturidiyah, malah dengan mengatakan dua akidah ini keluar dari Ahli Sunnah Wal Jamaah. Jadi ini pertikaian yang tidak menguntungkan sesiapa,” katanya.

Ditanya mengenai pengamal aliran ini ditegah untuk menyebarkan kepada orang lain, Abdul Shukor berkata, ia bergantung kepada enakmen negeri masing-masing untuk mencegah penyelewengan tersebut.

“Hak mengeluarkan fatwa adalah hak negeri masing-masing. Contoh seperti apa dilakukan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan yang mengeluarkan fatwa mengharamkan penyebaran Wahabi di negeri itu, sememangnya ia tidak bertentangan.

“Saya fikir, negeri tersebut mengharamkan Wahabi kerana tidak mahu berlaku kacau bilau dalam masyarakat Islam negeri itu,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Shukor berkata, tindakan negeri tersebut juga tidak akan menjejaskan hubungan negara dan Arab Saudi kerana sememangnya itu hak negeri tersebut.

“Jika perkara itu akan menjejaskan hubungan, maknanya tiada hak kepada negeri untuk membuat keputusan sendiri.

“Malahan Jakim dan Majlis Fatwa Kebangsaan telah membincangkan perkara tersebut lebih awal sebelum isu ini kembali disensasikan,” katanya. -SinarHarian

K7L : Memang buh tajuk camtu sebab nak bagi orang baca.. ada yang terasa ke?..

2 ulasan:

  1. AlQuran dan AsSunnah jadi pegangan asas Umat Islam baik yg dilebelkan Wahabi maupun Sufi...jadi tiada bercanggahan dalam amalan selagi ia bukan bersmberkan karut marut atau ilham khayalan yg berselisih dari 2 sumber... Fatwa Jakim begitu bijaksana..menjaga gulongan sufi dan dalam masa yg sama tidak menyanggah atau menyesatkan gulungan as sunnah.. maka terpulanglah umat untuk memahami dan beramal .. Moga anak cucu mendatang akan terhindar dari belitan iblis yg sentiasa menenggek diruang yg ada..Tak perlulah sibuk atau mengandaikan ada pihat yg akan mengamuk..ini lontaran iblis yg cuba menimbulkan fitna dikalangan Ummah.. Lupakah kita...bahawa yg benar pasti dilindungi Allah dan yg bathil pasti dileburNya..Tak perlulah kita sibuk menghukum dan mengadu domba..

    ReplyDelete
  2. MAJLIS FATWA mestilah mempunyai prisip dan pegangan yang mantap. Ini kerana Wahabi tidak mengambil kira maqasid syariah. Kita pula mengutamakan maqasid syaraiah dalam sesuatu perkara. Ini akan mengakbatkan berlaku pertentangan dan penularan fahaman yang akan memecah belahkan umat. Dalam zaman penuh dengan fitnah dan ancaman musuh yang mahu mengambil peluang untuk menghancurkan kuasa melayu Islam, pihak berwajib mestilah memiliki jiwa berani. Tegas dan jangan terlalu memikirkan pihak luar seperti Saudi yang kerap mengikiut telunjuk Amerika.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk