15/04/2014

Hallelujah - Bisa Bicara Soalnya Atau Tidak? @abuaqifstudio




Hallelujah atau Halleluyah adalah perkataan Ibrani yang bererti "puji Yah ". Perkataan ini sebahagian besarnya ditemui dalam kitab Zabur dan sebutan yang serupa terdapat dalam banyak bahasa. Perkataan ini digunakan dalam agama Yahudi sebagai sebahagian daripada doa-doa Hallel dan dalam lagu puji-pujian Kristian. Perkataan ini telah diterima masuk ke dalam bahasa Inggeris.

Perkataan "hallelujah" yang tersebut dalam kitab zabur adalah perkataan Ibrani bagi meminta jemaah untuk menyertai acara puji-pujian. Terjemahan terbaik bagi hallelujah ialah "Pujilah Yah, wahai kaum", lazimnya dikatakan dalam versi Inggeris sebagai "Praise ye the Lord" atau "Praise the Lord." Bagaimana pun, Yah ialah nama Maha Pencipta; Dia tidak pernah dirujuk sebagai Tuhan (Lord) oleh Bani Israil kuno.

Menurut Ahmad Deedat, kalimah hallelujah berasal daripada kalimah "Allahu Ya". Asalnya ia ucapan bersambung daripada "Ya Allahu Ya Allahu Ya..." Tetapi kalimah ini diucapkan di gereja-gereja.

Umat kristian juga menyebut amen untuk perkenan doa mereka. Sesungguhnya agama yang diterima di sisi Allah hanyalah Islam..- Sumber

K7L : InsyaAllah kita akan minta Ustaz Fathul Bari ulas pasal perkara ini..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk