08/04/2014

Apa Itu #KotakHitam ? - Info Menarik Untuk "Tweet Reporter"


Hari ini ramai yang bercakap tentang kotak hitam tetapi tahukah ada apa itu kotak hitam?


Sila klik gambar untuk dibesarkan.

Kotak hitam atau black box adalah kumpulan peranti yang digunakan dalam bidang pengangkutan.Umumnya merujuk kepada perakam data penerbangan atau flight data recorder (FDR) dan perakam suara kokpit atau cockpit voice recorder (CVR) dalam pesawat terbang.

Fungsi dari kotak hitam sendiri adalah untuk merakam pembualan antara juruterbang dan pengawal lalu lintas udara atau air traffic control (ATC) serta untuk mengetahui tekanan udara dan keadaan cuaca sewaktu penerbangan.

Walaupun dinamakan kotak hitam tetapi sesungguhnya kotak tersebut tidak berwarna hitam dan ianya berwarna jingga (orange). Warna yang terang ini memudahkan pencarian jika pesawat itu mengalami kecelakaan atau kemalangan

Biasanya terdapat dua unit kotak hitam yang diletakkan pada bahagian depan pesawat dan bahagian ekor pesawat, yang mana merupakan bahagian yang mudah untuk ditemui dan juga bahagian yang dikatakan kukuh pada badan pesawat.

K7L : Masih terus berdoa untuk MH370..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk