29/10/2011

Relevankah Hukuman Sebegini Di Malaysia?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Assalamualaikum w.b.t


JAKARTA: Hakim tertinggi Indonesia menyatakan sokongan padu terhadap hukuman mati ke atas individu yang didapati bersalah menerima rasuah dalam usaha membanteras jenayah itu di negara berkenaan.

Indonesia perlu mengikuti jejak langkah China yang mengenakan hukuman mati ke atas pesalah rasuah tanpa bantahan daripada rakyat, kata Ketua Mahkamah Perlembagaan, Mohammad Mahfud dalam kenyataannya di dalam laman MediaIndonesia.com. “Hukuman mati boleh dilaksanakan untuk keadaan yang berbahaya. China sudah melaksanakannya dan rakyat negara itu berpuas hati,” tambah Mohammad.

Di Indonesia, mereka yang disabitkan dengan kesalahan rasuah hanya dihukum tiga hingga empat tahun penjara, lebih ringan daripada hukuman jenayah kecil, kata Mohammad dalam laman berita Detik.com, semalam.

“Sejak China melaksanakan hukuman mati ke atas pesalah rasuah, ia memberi kesan positif. Sekiranya ia dilaksanakan di Indonesia, bilangan kes rasuah pasti berkurangan,” katanya. Indonesia menduduki tangga ke-111 daripada 180 negara di dunia dalam penyelidikan mengenai rasuah dalam pentadbiran negara pada tahun lalu.

Presiden Susilo Bambang Yudhoyono yang mula memegang tampuk pemerintahan pada 2004 dan dipilih semula pada 2009 berikrar akan membanteras gejala rasuah yang meliputi setiap aspek kehidupan rakyat Indonesia daripada pengamal undang-undang hinggalah kepada pegawai kastam.




Bayangkan jika undang-undang ini dijalankan di Malaysia, sudah tentu kerajaan akan dicop kejam. Walaubagaimanapun Keris percaya pihak SPRM masih telus dan cekap didalam melakukan tugas-tugas mereka.

Tahniah dan teruskan usaha membanteras rasuah dan penyelewengan di Malaysia!

Sumber : DuniaJunko


Islam Agamaku! Melayu Bangsaku! 

Dirgahayu Malaysia Tanahairku!

Keris 7 Lok kata: Kes Khalid Gagap di Selangor dengan 55 Juta tu apa cerita?

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk