24/09/2017

Akhbar Cina Ramal DAP Tak Boleh Hidup Tanpa PAS?


Keris bersetuju dengan pandangan oleh MyMassa. Kini DAP dalam keadaan yang sangat terdesak untuk mendapatkan sokongan orang Melayu. Selama hari ini mereka selesa dengan undi daripada penyokong PAS.

Ketiadaan PAS dalam Pakatan Harapan (PH) menyebabkan DAP berisiko kalah di kawasan separa bandar di Selangor pada PRU 14. China Press melaporkan tiga kawasan separa bandar yang sebelum ini dimenangi DAP, bakal menghadapi cabaran genting, iaitu Sungai Pelek di Sepang, Kuala Kubu Bahru di Hulu Selangor dan Teluk Datuk di Kuala Langat.


DUN Sungai Pelek, Kuala Kubu Baharu dan Teluk Datuk merupakan tiga kawasan daripada 15 kerusi yang dimenangi DAP pada PRU 13. ADUN Teluk Datuk, Loh Chee Heng yang ditamatkan keahlian parti sudah pasti tidak akan bertanding semula di bawah panji DAP pada PRU akan datang.

ADUN Sungai Pelek, Lai Nyuk Lan pula dilaporkan bakal digugurkan kerana rekod perkhidmatan yang kurang memuaskan. Masing-masing Teluk Datuk dan Sungai Pelek pernah menjadi kubu kuat MCA malahan berjaya dipertahankan parti itu pada 2008 ketika kawasan lain jatuh ke tangan DAP dan PKR.

Daripadanya, Sungai Pelek berada dalam keadaan berisiko tinggi buat DAP dan ia mungkin dirampas semula oleh MCA dalam PRU-14. Sementara itu, DAP juga berasa cuak di Kuala Kubu Bharu selepas berlaku pertambahan pengundi Melayu yang kini menyumbang 40 peratus pengundi kawasan itu, iaitu hampir sama dengan jumlah pengundi Cina.

Pada PRU sebelum ini, pola pengundi di DUN Kuala Kubu Bharu adalah Melayu 32.3%, Cina 45.5% India 21.5% dan lain-lain 0.7%. Pola pengundian di DUN Teluk Datuk adalah Melayu 33.2%, Cina 22.7%, India 16.2% dan lain-lain0.2%, manakala di DUN Sungai Pelek; Melayu 40.7%, Cina 37.5%, India 21.6% dan lain-lain 0.2%.

Amanah dan PPBM seperti tidak dapat meraih sokongan orang Melayu dan menjadikan DAP lebih bimbang.

K7L : Azmin jangan cakap lah dia punya goyang sampai nak tukar tempat bertanding..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk