25/08/2013

[Video] Melayu Wajib Tengok Untuk Berjaya Dalam Berniaga! #HariKoperasi13 #KazimElias






Betul apa yang diperkatakan oleh Ustaz Kazim tu, kalau kita tak bersatu, jangan harap kita nak kuat. Kalau tak mampu nak buat secara besar-besaran. Buat secara kecil-kecilan dulu.

Bila dah biasa dengan sistem koperasi ni, kita buat secara besar-besar, baru boleh bantu ramai orang. Melayu nak berjaya kena bersatu. 


Keris petik sikit dari blog Duke of UMNO :

Lebih-lebih lagi Ustaz Kazim dan Ustaz Zul kasi "tips baik punyaaaa" untuk kita umat Islam...khususnya untuk digunapakai bagi menyokong "boikot barangan Ah Beng"..! Heh! Meh sini aku cerita sikit...
Ustaz Kazim kata.. sepatutnya umat Islam di Malaysia ni rasa bertuah sebab kerajaan galakkan kita tubuh koperasi. Malangnya kita tak ambik peluang tu... Dia kata, koperasi merupakan medium terbaik untuk tingkatkan ekonomi ummah..!

Dia menyarankan agar Kerajaan beri AP barang-barang keperluan utama macam beras, tepung, gula, dan sebagainya kepada koperasi-koperasi bumiputera. Jadi, kita tak lagi bergantung pada "cha ya nun alif"...!

Contohnya, berikan AP gula pada "koperasi janda". Ustaz Kazim yakin, dalam masa 2-3 tahun, semua janda-janda ni akan hilang "status" janda sebab dipinang orang! Ye laaa.. bila koperasi janda monopoli bekalan gula, dah tentu la depa kaya...kan? Sapa tak mau kahwin dengan "janda kaya"? heh!
Contohnya lagi, AP ayam. Kalau diberikan AP ayam tu pada Koperasi Bekas Perajurit. Dah tentu la bekalan ayam akan dikawal oleh orang Islam. Jadi, bekalan ayam takkan jadi masalah lagi bila masuk bulan puasa atau hari raya... Takde la lagi kenyataan "tak payah makan ayam" nanti..kan? Heh!

Katanya, kalau AP diberi pada individu perseorangan, maka dia sorang saja la yang kaya. Tapi kalau diberik AP pada koperasi, maka ramai la yang akan berkongsi jadi kaya, kan? Lebih penting, kita takde lagi la bergantung pada "cha ya nun alif" untuk supply barang keperluan utama, kan?

Ustaz Zul pula menegaskan bahawa setiap koperasi perlukan Muraqabah, Muhasabah, Mujahadah, Mu'aqabah, Mu'atabah. Lima M (5M) bagi memastikan sesebuah koperasi tu betul-betul mantap.

Muraqabah untuk menyatupadukan silaturrahim sesama umat Islam. Muhasabah untuk mengenal pasti kelemahan dan kelebihan diri - koperasi. Mujahadah untuk memperjuangkan ekonomi ummah. Mu'aqabah tu aku lupa apa maksudnya (sorry..adehh).. tapi Mua'tabah tu maksudnya konsistensi...

K7L : Ingat tu Melayu..BERSATU...

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk