31/07/2013

Tomboy Anjing Jahil Atau Bijak Islam? #JanganHinaIslam



“Saya tiada niat hina Islam”. Itulah kata-kata yang diungkapkan oleh pembikin video yang kini menjadi viral di laman sosial Facebook, Chetz Yusof, yang merupakan seorang penganut Islam.

Menurut wanita berusia 38 tahun ini, tujuannya memuat naik video itu adalah untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat di luar sana mengenai penjagaan anjing seperti mana yang dilakukannya.

“Saya takde niat pun hina Islam sebaliknya video itu adalah pada mulanya saya memang buat suka-suka tapi alang-alang baik saya ‘educate’ orang di luar mengenai penjagaan anjing dan kebersihan,” katanya eksklusif ketika dihubungi Mynewshub sebentar tadi.

Selain itu, Chetz yang merupakan seorang jurutera, turut berasa pelik apabila video yang sudah lama dimuat naik sejak 2010 itu, hanya kini hendak diperkatakan.

“Benda ni dah lama kenapa dia (video) timbul sekarang? Orang Melayu terlebih sensitif,” katanya yang memiliki lapan ekor anjing yang semuanya merupakan anjing jalanan.

Chetz turut menyatakan tujuan video itu direkod adalah untuk menunjukkan kebersihan dalam menjaga haiwan peliharaan selain menyatakan anjing itu tidak haram untuk dibela.

Anjing-anjing yang dibela itu kesemuanya merupakan anjing terbiar dan dibuang di jalanan malah ada di antaranya yang buta serta pernah dilanggar orang.

“(Bela) Anjing ini tak haram, kalau basah, kita samak,” katanya lagi.

Ketika ditanya tidakkah dia takut sekiranya pihak berkuasa bakal mengambil tindakan terhadapnya, Chetz mengatakan, “saya risau ambil masa saya, buat report polis, kena buat ‘statement’ kepada polis, itu yang saya risau sebab ia mengambil masa saya”.

Chetz yang masih bujang ini tinggal bersama dua lagi rakan serumahnya yang beragama Islam malah mereka turut sama menjaga anjing-anjingnya yang merupakan baka Mix Breed atau Mongrel itu.

Menurutnya lagi, keluarganya turut menyokong tindakannya menyelamatkan anjing jalanan dan terbiar walaupun ada di antara ahli keluarganya tidak bersetuju pada mulanya.

“Ada ahli keluarga pada mulanya tak bersetuju, tapi bila saya terangkan, mereka boleh terima benda ini,” katanya yang mengharapkan semua pihak tidak cepat melatah dengan perkara ini.

Menerusi video berdurasi satu minit 14 saat itu, Chetz meraikan Aidilfitri bersama tiga ekor anjingnya dengan berlatar belakangkan audio Takbir Raya sekali gus menimbulkan kemarahan segelintir pihak kerana dikatakan menghina umat Islam di Malaysia.-Mynewshub


Halllooooo! Jangan nak guna ayat simpati nak kata diri tak bersalah. Siap kata boleh samak bagai. Jadi sehari berapa kali kau samak bila anjing kau basah? Biadap! Bila guna takbir sebagai lagu latar belakang dengan anjing sebagai pelakon adalah sesuatu yang menghina!

Kurang ajar dan biadap!



K7L : Makin berani dan makin melampau nampaknya..

5 ulasan:

  1. Ini betina percaya kongkek pakai kondom tak dikira zina sebab tak bersentuhan kulit,begitu juga main sama betina lain dikira halal sebab tak ada penetration (tak ada kemasukan zakar sebab betina takda zakar asli). loyer Tipah Koyak akan buktikan secara teknikal. Memalukan mak bapak ko ni.

    ReplyDelete
  2. To me she is a good muslim.Paste a video about her pets on her personal Facebook does not tantamount to blapshemy.It is only people with narrow minded religious knowledge are touched by her doing.Dogs a revered in the quran as stated on surah Alkhaf.

    ReplyDelete
  3. Ruling on keeping a dog, touching it and kissing it :-

    http://islamqa.com/en/69840

    ReplyDelete
  4. Pompuan ni x besunat sb mak dan bapak sebok nak...mmang pengikut setia PKR sbb x dpt nak bezaantara najis dan suci,haram dan halal,mak ayah dia pun ok je,sbb kuah akan tumpah ke nasi juga,kecuali yg basi dibuang!

    ReplyDelete
  5. Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam telah bersabda bahawa 'Barangsiapa yang memelihara anjing yang tidak terlatih sebagai anjing pengawal keselamatan atau sebagai anjing buruan, maka segala perbuatan atau amalan baiknya akan ditolak pahala sebanyak 2 Qirat setiap hari!'

    Berapakah kiraan Qirat itu? Kiraan nya adalah sebesar Gunung Uhud!

    Jadi org Islam jgn lah hukum hakam agama pun nak diliberal kan. Bagi yg bukan Islam tu, agama kamu adalah agama kamu dan agama kami adalah agama kami.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk