03/09/2013

Khas Untuk Rakyat Yang Marah Bila Minyak Naik! #WajibBaca #Ron95



Di bawah adalah penjelasan DS Najib Razak tentang kenaikan harga petrol RON95 dan Diesel sebanyak 20 sen seliter.

Harga minyak Malaysia masih antara termurah di ASEAN

1. Kerajaan akan terus bagi subsidi sebanyak 63 sen seliter untuk RON95 dan 80sen untuk diesel.

2. Kerajaan akan tentukan bahawa kesan yang merupakan bebanan kepada rakyat ini, kita pastikan di tahap paling minimum dan kita akan besarkan lagi jaringan keselamatan sosial termasuk kenaikan kadar pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia BR1M.


3. Melalui dasar rasionalisasi subsidi bahan api ini yang akan bermula esok, kerajaan akan menjimatkan sejumlah RM1.1 bilion pada tahun ini.

4.Bagi tahun sepenuhnya, negara menjangka dapat berjimat kira-kira RM3.3 bilion, tetapi tahun ini kerana kita akan bermula esok pagi, jumlah itu kira-kira RM1.1 bilion.

5.Komitmen kerajaan untuk melaksanakan konsolidasi fiskal akan diteruskan bagi mencapai sasaran defisit fiskal dalam lingkungan 3 % kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2015 dan belanjawan berimbang menjelang 2020.

6.Proses rasionalisasi subsidi sememangnya merupakan sebahagian daripada dasar kerajaan yang dimuktamadkan, namun kerajaan bertekad untuk melaksanakan secara berperingkat-peringkat bagi memastikan kesannya tidak membebankan.

7.Kerajaan akan berusaha agar kesan kenaikan itu tidak membebankan rakyat, dan jumlah kenaikan kadar BR1M akan diumumkan dalam ucapan Belanjawan 2014 nanti.

8.Inflasi pada masa ini masih rendah dan dijangkakan kesan itu tidak akan memudaratkan rakyat.



Di bawah pula adalah pandangan pakar ekonomi tentang harga petrol terbaru ini. Menurut Dr Yeah Kim Leng, Ketua Ekonomis Rating Agency Malaysia Holding's Bhd's (RAM)

1.Increasing the RON95 pump price by 20 sen to RM2.10 has been hailed as the right move to address the ever-increasing government debt, which currently stands at 53.5% as at the end of last year.

2.Headline inflation at 2% at the end of July is the right timing to introduce a gradual subsidy removal.

3.Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) amounting to RM500 was paid out for 2013 and for 2014, BRIM could be increased to RM1,000 or even RM1,500.

4.The household income level for those in the lower income group has risen by 6%-7% from 2009 to 2012, and this would cushion the increase in petrol prices.

Nampaknya, kerajaan masih terpaksa menanggung subsidi yang tinggi iaitu 63 sen seliter untuk RON95 dan 80 sen seliter untuk diesel supaya tidak membebankan rakyat.

Dalam masa yang sama, BR1M akan dinaikkan untuk meringankan kenaikan harga petrol itu.

Yang paling penting sekali, pengurangan belanja kerajaan sebanyak RM3.3 bilion itu boleh digunakan untuk manafaat rakyat Malaysia.

Tetapi dalam masa yang sama, MiM sarankan agar pemantauan kepada pihak-pihak yang akan mengambil kesempatan dengan menaikkan harga keperluan rakyat.

Kita lihat juga respons kepimpinan pembangkang yang sudah tentu akan memainkan isu ini. Kita lihat sama ada Lim Guan Eng DAP berani mahu 'mengarahkan' pemilik stesyen minyak untuk tidak menaikkan harga petrol di Pulau Pinang sama seperti yang beliau buat kepada filem Tanda Putera?

Dan kita juga perlu tahu di manakah negara Malaysia jika dibandingkan dengan negara lain : Klik Sini

K7L : Kena faham betul-betul..jangan termakan dakyah pembangkang..

8 ulasan:

  1. sikit2 pembangkang..sikit2 pembangkang.ni bkn kira bangkang x bangkang. gaji org2 keje swasta cam aku ni mmg betaon x naik2.walau naik doposen pon terasa sesangat bebannya.nak banding ngan negara lain wat hape. takat br1m tu..yg dpt setaun sekali tu?yg bkn sume org blh dapat tu? mmg gaji aku laki bini x layak nak dpt br1m tu tp tanggungan 1 family dah berapa? naik rege petrol plak..mmg payah la camni

    ReplyDelete
  2. BODOH..Lembu la kamu ni..tak pernah ke oversea ke? tu pasal kami cakap ko lembu..tuan bagi rumput ke lalang ke semua ko makan. Melayu oiiii..buka la mata..dapat bonus tahunan pi la melawat negara luar..tak payah jauh pi la Taiwan..pulau semata mata pulau..tapi rakyat hidup seimbang..minyak mahal! tapi...volkswagen polo sama harga persona..kita? kereta murah ke? cukai merata2 dalam bill..minyak naik lagi pun lembu macam korang ni sokong..tu pasal kami panggil puak2 ko ni lembu..semangat Melayu konon..aku tak mengaku la ko ni Melayu!

    ReplyDelete
  3. Kalau dah tahu duit tak ada buat apa kerajaan nak bagi BRIM lagi! Cakap terus terang kerajaan tak ada duit, jangan nak bermurah hati bagi itu bagi ini untuk tarik sokongan rakyat!

    ReplyDelete
  4. Assalam Bro

    Apa pun yang buat negara jadi macam ni sebab Najib bijak berbelanja... tak kira lagi berapa dia bayar CON-SETAN yg bewrtepek sekeliling dia... dengan nasihat punahsihat yang sewel... mana tak rakyat yang jadi mangsa...

    ReplyDelete
  5. kenapa nk compare dgn negara yg bukan pengeluar minyak petrol?..kita ni pengeluar petrol pun still mahai nak mampuih harga minyak..dasar bangang abadi..compare ngn singapore mmg sah2 depa lagi mahai..tp mahai depa pun tgk gaji depa plak berapa..agak berpatutan la..ni malaysia dah la gaji sikit..minyak mahai..sewa rumah mahai..hutang ptptn lagi nk kena bayaq..saman bersepah mcm sampah..skit2 nk saman..skit2 saman..jadahnya..kalau yg tamau saman, mintak rasuah..butuh hampa semua..barua punya pemimpin..aku elok2 sokong kerajaan, la ni aku FUCK kerajaan..puih!!..jahanam la pak jibet ngn kak semah..

    ReplyDelete
  6. Sampai KIAMAT la lembu2 mcm korg ni duk banding harga negara lain..tu la Melayu..tak sedar bumi bertuah ni kaya dgn hasil bumi..yg patut rakyat rasai bersama.

    ReplyDelete
  7. Sekadar renungan...

    Dari seorg teman kpd saya..... mmmmmmm...Kes naiknya harga barang, tidak hanya terjadi di zaman sekarang.

    Fenomena ini pernah terjadi di zaman Rasulullah S.A.W. Disebutkan dalam riwayat bahwa di zaman sahabat pernah terjadi kenaikan harga. Mereka pun mendatangi Rasulullah S.A.W dan
    menyampaikan masalahnya. Mereka mengatakan.....

    “Wahai Rasulullah, harga-harga barang banyak yang naik, maka tetapkan keputusan yang mengatur harga barang.”

    Rasulullah S.A.W menjawab :
    “Sesungguhnya Allah adalah Dzat yang menetapkan harga, yang menyempitkan dan melapangkan rezeki, Sang Pemberi rezeki. Sementara aku berharap dapat berjumpa dengan Allah dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku disebabkan kezalimanku dalam urusan darah maupun harta.” (Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud, Turmudzi, Ibnu Majah, dan dishahihkan Al-Albani)

    PERTAMA - SESUNGGUHNYA ALLAH DZAT YANG MENTAKDIRKAN SEMUA HARGA.

    Dengan memahami hal ini, setidaknya kita berusaha mengedepankan sikap tunduk kepada takdir, dalam erti tidak terlalu bingung dalam menghadapi kenaikan harga, apalagi harus stres atau bahkan bunuh diri. Semua sikap ini bukan solusi, tapi hanya menambah beban
    dan memburukan keadaan.

    KEDUA - SESUNGGUHNYA KENAIKAN HARGA TIDAK MEMPENGARUHI REZEKI SESEORANG.

    Yang penting kita sepatutnya yakin bahwa rezeki kita telah ditentukan oleh Allah‘Azza wa Jalla.
    Yakinlah, rezeki yang Allah tetapkan tidak akan bertambah mahupun berkurang. Meskipun harga barang meningkat, itu sama sekali TIDAK AKAN MENGGANGGU REZEKI kita.
    Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala :

    “Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata. (surah asy-syura, ayt 27)

    ReplyDelete
  8. Pencacai angkat najis

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk