30/09/2013

49 Dari 68 Calon Sebenar CEC DAP - Melayu Diperbodohkan Dalam DAP Tak Nak Sedar?



Seramai 1,823 perwakilan telah mengambil bahagian dalam proses mengundi dalam pemilihan DAP pada bulan Disember 2012 sementara dalam pemilihan DAP yang baru berlangsung semalam, 1,725 orang ahli telah membuang undi,

Dalam pemilihan asal tahun lepas, 68 calon masuk gelanggang dan nama-nama mereka dikekalkan dalam senarai ulang.

Namun kali ini, sejumlah 17 orang telah menarik diri daripada menawarkan diri sebagai calon, termasuk Ng Wei Aik (Ahli Parlimen Tanjung) dan orang kanan Lim Guan Eng manakala dua orang lagi sudah keluar parti.

Maka tinggal 49 orang calon sahaja yang bertanding kelmarin.

Dalam pemilihan 2012, calon Melayu yang paling tinggi prestasinya iaitu Ariffin S. M. Omar telah mendapat 348 undi untuk menduduki tangga ke-37.

Dalam pemilihan DAP yang baru berlangsung semalam, Ariffin kali ini berjaya meraih sebanyak 441 undi — satu angka picisan memandangkan begitu ramai calon yang sudah berundur (berlandaskan konsep ‘less man more share’, maka dengan berkurangnya bilangan calon, maka Ariffin seharusnya mendapat undi yang lebih).

Ariffin, yang kini sudah dilantik sebagai Senator DAP beserta naib pengerusi parti menggantikan kuota Melayu Tunku Aziz, hanya berjaya mengatasi prestasinya yang sebelum ini dengan tambahan 93 undi sahaja sungguhpun diberikan jawatan besar oleh Lim Guan Eng.

Jurang perbezaan undi yang diperoleh Zairil dan Ariffin begitu jauh sekali. Zairil telah mendapat 1,132 undi, yakni dia mengatasi Ariffin dengan sebanyak 691 undi.

Tahap sokongan terhadap Ariffin adalah gambaran tepat dan benar tahap sokongan yang diberikan perwakilan DAP kepada seseorang calon Melayu yang paling bagus. Tahap sokongan terhadap Zairil pula adalah gambaran palsu kerana ia atas desakan Dinasti Lim terhadap konco-konco mereka yang akur kepada arahan Dear Leader.

Calon Melayu lain yang menyusuri Senator Ariffin dalam pemilihan DAP yang lepas pada bulan Disember ialah Ahmad Ton yang telah mendapat 327 undi. Semalam beliau telah mendapat 351 undi. Jumlah 351 undi tersebut bagi Ahmad Ton adalah dekat-dekat dengan 327 undi yang pernah diperolehinya sebelum ini.

Begitulah dinamik dalam hubungan kaum dalam DAP.

Baca selanjutnya di SINI

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk