25/12/2011

Duit Baru - Tanda Malaysia Tetap Maju


Bank Negara Malaysia telah memperkenalkan siri baru duit kertas dan duit syiling Malaysia. Duit syiling dijangka akan dikeluarkan pada awal tahun 2012 dan manakala duit kertas pula akan dikeluarkan samada bulan Jun ataupun Julai 2012 nanti. Wang kertas baru yang dikeluarkan adalah RM100, RM50, RM20, RM10, RM5, dan RM1. Bagi  wang syiling pula wang baru yang dikeluarkan kelak ialah 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen.


Corak serta duit syiling ini sedikit istimewa dan berlainan dengan yang dipakai sekarang. Perbezaan yang ketara adalah pada corak yang terdapat dibelakang syiling. 


Wang baru ini bertemakan “Keunikan Malaysia” yang memaparkan ekspresi tradisional berilhamkan seni dan kraf tangan, kejaiban alam semulajadi, flora dan fauna, ekonomi dan tradisi. Lihat video dibawah sebagai perkenalan kepada wang baru 2012.




Islam Agamaku! Melayu Bangsaku! 

Dirgahayu Malaysia Tanahairku!

Keris 7 Lok kata: Malaysia tetap maju dibawah Kerajaan Barisan Nasional!

2 ulasan:

  1. kesian kat al jubri..note rm 1000 dan rm 500 dulu tak dapat bawa balik sebab dah tak sah diperlaku lagi...last sekali dijadikan bahan bakar lemang.hehehehe
    melain kan impian anwar jadi pm tercaapaai sure duit tu disahkan semula.

    ReplyDelete
  2. Syiling dia mcm syiling euro skg ek... lebih kurang... tp ttp x sabar nk tgu duit rm20 ada balik... :)

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk