22/10/2011

Apa Itu Himpunan Sejuta Umat?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيمAssalamualaikum w.b.t


http://himpun.org/wp-content/uploads/2011/10/Himpunan-Sejuta-Umat-logo-latest-small.jpg

Penyiasatan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di semua premis di Petaling Jaya yang didakwa wujudnya penyebaran ajaran Kristian kepada Melayu khususnya beragama Islam, mengejutkan ramai pihak. Kontroversi itu mencetuskan pelbagai reaksi namun tumpuan utama perlu terarah kepada komitmen dan ketegasan semua pihak untuk mengatasi masalah akidah di kalangan umat Islam. Kontroversi sama juga mengundang kesedaran lebih jitu hingga terbentuknya Sekretariat Sejuta Umat, gabungan puluhan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu Islam yang peka dengan situasi semasa menghimpit umat Islam.

Isu murtad bukan perkara main-main dan menyedari akan perlu ada usaha serius menanganinya, mereka bangkit menganjurkan program Himpunan Sejuta Umat dijadualkan 22 Oktober ini. Kepada wartawan Sinar Harian, NORSHAHZURA MAT ZUKI, Pengerusi Bersama Himpunan Sejuta Umat, Dr Yusri Mohamad menjelaskan misi dan visi sebenar perhimpunan yang bakal menghimpunkan umat Islam seluruh negara.

Apa Himpunan Sejuta Umat Islam sebenarnya? Bagaimana inisiatif ini timbul?

Dr Yusri: Perjumpaan sejuta umat Islam adalah satu inisiatif hasil cetusan idea pelbagai pihak Islam melibatkan pertubuhan Islam, individu dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang prihatin terhadap isu akidah iaitu memurtadkan umat Islam.

Ia merupakan satu mesej jelas dihantar oleh pelbagai pihak bahawa persoalan mengenai akidah Islam adalah isu penting dan perlu diberikan perhatian. Sikap tegas, tidak kompromi berkaitan isu-isu sensitif khususnya untuk memurtadkan umat Islam berterusan diambil oleh pihak tidak bertanggungjawab termasuklah kumpulan kristian. Beberapa kes dirujuk termasuklah insiden pemeriksaan Jais di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC).


Kenapa hanya usaha ini digerakkan selepas kontroversi DUMC?

Dr Yusri: Sebelum kes DUMC, kita mendapat maklumat ada usaha kristiankan Islam tapi kes bukti yang jelas tidak dapat dilihat. Kes DUMC ni menunjukkan kepada kita satu bukti jelas, kaedah itu berlaku dengan terbuka. Ia merupakan pejuangan agresif dan berani apabila menganjurkan majlis meraikan umat Islam dalam gereja. Majlis itu menunjukkan satu sikap yang agresif, tidak takut dan tidak cuba untuk melakukannya secara sembunyi lagi, keadaan ini membimbangkan kerana ini bukanlah satu usaha terpencil, episod usaha memurtadkan umat Islam sering berlaku dan berterusan.

Aktiviti memurtadkan umat Islam telah berlaku seperti kes Natrah, Aisyah Bukhari, Lina Joy dan terbaru kes kelas tuisyen di Kampung Medan berlakunya penyebaran agama kristian kepada kanak- kanak Islam. Mereka juga menyebarkan ajaran tersebut kepada pesakit HIV, diambil kesempatan di sebalik penderitaaan mereka. Kita lihat ini semua satu usaha berterusan dan terancang untuk menggugat akidah umat Islam, mengancam kedudukan dan ketinggian agama Islam serta menghakis kehormatan agama Islam walaupun umat Islam sebagai penduduk majoriti dan teras di negara ini.

Penganjuran Himpunan Sejuta Umat pasti berdepan pelbagai cabaran khususnya merealisasikan sasaran sejuta kehadiran. Belum diambil kira faktor halangan lain termasuk logistik atau bantahan pihak-pihak lain?

Dr Yusri: Apabila menyentuh berkaitan isu akidah, murtad dan menentang aktiviti memurtadkan umat Islam, tidak sepatutnya ada masalah. Isu murtad, tiada siapa yang berkompromi dan pastinya boleh diterima semua orang khususnya umat Islam. Untuk berhimpun mendepani isu yang dikongsi oleh semua umat Islam, semuanya bersatu kerana tidak ada perbezaan pandangan, tiada khilaf, tanpa kira latar belakang, kecenderungan alim, soleh, semuanya bersama kerana ia isu akidah.

Masalah logistik memang ada tetapi kita yakin, ini adalah perhimpunan umat dan mereka akan datang pastinya berulamkan semangat ummah dan tidak mengharapkan layanan kelas pertama termasuklah disiapkan karpet merah untuk menyambut mereka.

Pastinya, mereka datang dengan semangat berkorban seperti di Arafah dan pastinya ada semangat lain di sebalik perhimpunan. Insya-Allah, saya yakin semua yang datang pada peehimpunan ini membawa satu semangat, untuk tunjukkan komitmen dan cintakan agama.

Setakat ini, apa yang telah dilaksanakan bagi menghidupkan ‘getaran’ perhimpunan?

Dr Yusri: Insya-Allah, ia adalah satu perhimpunan aman. Kita melakukannya mengikut prosedur termasuklah akan memohon permit dalam masa terdekat dan telah berurusan dengan pihak berkuasa agama di Selangor khususnya Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Kita juga menghantar surat kepada pejabat Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah kerana perhimpunan di negeri Selangor, kita meminta restu Tuanku sebagai Ketua Agama di negeri ini.

Kita juga turut menghubungi dan berbincang bersama sebahagian mufti- mufti setiap negeri, Alhamdulilah, mereka menyokong dan bersama kita dalam usaha kita menentang murtad di kalangan umat Islam.

Bagaimana pengisian perhimpunan dijadualkan berlangsung lebih tiga jam itu?


Dr Yusri: Ini adalah perhimpunan umat Islam, insya-Allah ia akan dilakukan dengan cara terhormat, berdisiplin, tahu adabnya berhimpun dengan aman, tempat terkawal. Perancangannya, perhimpunan dijadualkan bermula jam 2 petang dan pelbagai pengisian dakwah akan diadakan dengan tujuan menimbulkan kesedaran kepada yang hadir.

Kita akan mengadakan pidato dengan mengambil pendekatan pemidato yang terdiri daripada tokoh- tokoh berpengalaman dalam usaha- usaha pemurtadan ini dari dalam dan luar negara. Ia juga diselit dengan persembahan deklamasi sajak, lagu- lagu keagamaan dan berunsurkan kerohanian. Dalam pada itu, kita juga penceramah yang merupakan pendakwah termasuk daripada Indonesia yang berpengalaman secara langsung menghadapi isu murtad yang akan dikongsikan bersama rakyat. Kita juga berusaha membawa pengakuan bekas-bekas yang telah dikristiankan, bekas paderi yang terlibat memurtadkan Islam dan kini telah memeluk Islam untuk dikongsi pengalaman mereka bersama hadirin. Perhimpunan ini akan dianjurkan dalam suasana munajat yang diakhirkan dengan satu bacaan deklarasi Himpun Sejuta Umar. Kita akan panjangkan deklarasi tersebut kepada pihak- pihak yang berwajib dan menunjukkan kepada mereka apakah aspirasi, harapan, sikap dan pandangan umat Islam yang perlu dihormati oleh semua pihak.
 
Sumber : HarianMetro

Ikuti juga perkembangan LIVE melalui blog sahabat Keris
 

Islam Agamaku! Melayu Bangsaku! 

Dirgahayu Malaysia Tanahairku!

Keris 7 Lok kata: Semoga Allah berkati himpunan tersebut..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk