15/07/2015

6 Fakta Yang Membuktikan Rakyat Malaysia Berada Dalam Keadaan Selesa.



1. Pertumbuhan Malaysia semasa Kemelesetan Ekonomi Dunia adalah sesuatu yang luar biasa.

Antara tahun 2009 dan 2014, pendapatan kasar Negara meningkat kepada 47.7 peratus. OECD menjangkakan bahawa ekonomi Malaysia akan meningkat kepada 5.6 peratus setiap tahun. Sebaliknya, pakar ekomoni melaporkan bahawa “Suruhanjaya Eropah meramalkan pertumbuhan pada 2015 iaitu 1.5 peratus dimana ianya menjadi kawasan pengeluaran terbaik Euro sejak 2011”. Ini bermakna Malaysia semakin berkembang pada kadar empat kali ganda dan ianya merupakan antara ekonomi terbaik di dunia.

2. Pertumbuhan ini didorong oleh Pertumbuhan Pelaburan Swasta yang kuat.

Pada 5 tahun yang lalu, pertumbuhan pelaburan tahunan telah menjangkau 2.5 kali lebih daripada tahun sebelumnya. Bukan itu sahaja, setiap tahun, jumlah pelaburan telah mencapai rekod baru untuk Malaysia. Sebahagian besar daripada pelaburan ini adalah daripada sektor swasta. Ini menunjukkan keyakinan sektor swasta dan asas yang kukuh dalam ekonomi Malaysia.

3. Pengurangan Kadar Defisit adalah seperti yang dirancang

Pembaharuan kewangan Malaysia telah berjaya dilaksanakan, dengan defisit kewangan berkurang untuk 5 tahun yang lalu, sementara mengekalkan hutang awam pada hanya 53% daripada GDP. Kadar hutang awam ini adalah pada kadar yang jauh lebih rendah daripada beberapa negara seperi US, UK, Perancis, Jepun dan Singapura.

4. Kami telah menghapuskan kadar kemiskinan tegar.

Mengikut kepada laporan Global Prospek Ekonomi Bank Dunia pada tahun 2014, Malaysia telah hampir menghapuskan keseluruhan kadar kemiskinan tegar kepada kurang daripada 1 peratus. Sejak tahun 2009, pendapatan kumpulan 40 peratus isi rumah terbawah telah meningkat dengan kadar pertumbuhan tahunan sebanyak 12 peratus, malah lebih tinggi daripada kadar purata negara iaitu 8 peratus. Kadar inflasi berada dalam keadaan yang terkawal iaitu hanya 2.4 peratus. Dan melalui pelaksanaan undang-undang gaji minimum, kami telah mengeluarkan 2.9 juta orang secara serta merta daripada miskin tegar.

5. Polisi asas liberalisasi kaum

Mengikut Bloomberg, mereka telah melaporkan bahawa Malaysia telah memudahkan peraturan yang mengawal pelaburan negara, memulakan tawaran awam dan pembelian harta, telah mengupas kembali (decades of benefit) menfaat yang banyak kepada etnik Melayu. Syarikat-syarikat asing melabur di Malaysia dan perniagaan yang disenaraikan dalam negara tidak lagi diperlukan untuk mengetepikan 30 peratus daripada ekuiti mereka kepada pelabur Bumiputera. Bagi memulakan tawaran awam, syarikat-syarikat yang diniagakan secara umum tidak lagi perlu memenuhi apa-apa kehendak ekuiti Bumiputera dibawah ukuran liberalisasi pada hari ini.

6. Model Ekonomi Malaysia dipuji secara meluas sebagai satu kejayaan pada peringkat antarabangsa

Kerana pencapaian ini, Datuk Sri Idris Jala telah dijemput untuk berkongsi pengalaman beliau di Universiti Havard dan Oxford. Beliau juga dijemput untuk berkongsi pengalaman beliau bersama kabinet menteri Rusia di Moscow. Memandangkan ianya satu kejayaan, Negara-negara seperti Tanzania, Afrika Selatan dan India juga kini melaksanakan model yang sama dalam pembangunan agenda negara mereka menggunakan perkhidmatan perundingan daripada Pemandu.

Lagipun, pada tahun lepas, dua orang pengkaji daripada Bank Dunia, Professor Charles Sabel dan Luke Jordan, telah menerbitkan kertas penyelidikan yang bertajuk “membuat, mempelajari, menjadi: Kajian Transformasi Malaysia” yang mengandungi pengakuan mereka berkenaan keputusan sebenar transformasi di Malaysia.

Ekoran daripada itu, pada tahun 2014, Pemandu juga dipilih sebagai salah satu daripada 20 Kumpulan Inovasi Kerajaan yang bertaraf dunia oleh Nesta, yang merupakan badan inovasi di UK dan Bloomberg Philanthropies.

Anda sudah berasa muak? Lebih baik anda membiasakannya. Siapa tahu berita baik akan tiba tidak lama lagi semasa anda tidak mengharapkannya

K7L : Jeng jeng jeng....

19 ulasan:

  1. 6 fakta yang membuktikan rakyat malaysia berada dalam keadaan selesa;

    1. Ringgit Malayasia Jatuh

    2. Kos sara hidup Meningkat

    3. Harga barang naik

    4. Tol Naik

    5. Minyak Naik

    6. Rakyat Naik hangin satu badan

    Anda sudah berasa muak? Lebih baik anda membiasakannya. Siapa tahu berita baik akan tiba tidak lama lagi semasa anda tidak mengharapkannya

    ReplyDelete
  2. Bangangnya....anoy 15.35 ni....Orang terang panjang lebar....dia terangkan 6 poin tanpa huraian dan poin yang SANGAT UMU, Inilah yang dikatakan KEBODOHAN BERTINGKAT2, Hehehehe

    ReplyDelete
  3. 1636,

    Senang je...
    Bila sembang bagus...
    Tapi di sebaliknye...
    Penaik serba serbi plus gst...

    Sepatutnye,
    Bila itu ini dah bagus....
    Hasilnye dengan pelbagai
    Penurunan dan pengurangan cost of living...
    Bukan tekan rakyat lagi...
    Nampak tak?

    ReplyDelete
  4. Rakyat hanya tahu hidup senang atau susah...ini sahaja pengundi faham. Kalau ini tak jaga undi pun melepas

    ReplyDelete
  5. Huh? Fakta kepala otak...

    ReplyDelete
  6. Di Malaysia , rakyat sepatutnya bersyukur...

    Tapi masih ada lagi yg tidak bersyukur....akibat dari termakan info fitnah dan palsu dari pembangkang yg sememangnya tak suka Malaysia maju...

    Mereka suka kalau Malaysia jadi miskin, harga brg naik, dsb....

    ReplyDelete
  7. 6 fakta yang membuktikan rakyat malaysia berada dalam keadaan selesa;

    1. Ringgit Malayasia Jatuh - ada untung dan rugi. Malaysia jadi syurga pelancung dari Singapore dan negara barat. Sale meningkat berlipa kali ganda. Dah boleh cover deficit akibat ringgi jatuh. Lagipun, matawang naik dan jatuh ada byk faktor. Nanti naiklah semula...

    2. Kos sara hidup Meningkat - itu tak dapat dielak. Mana ada negara kos sara hidup tak meningkat...peningkatan tak byk kalau dibandingkan dgn negara lain...bersyukur lah!!

    3. Harga barang naik - bila kos meningkat, harga akan naik. So, kenalah berjimat dan berplanning....kalau bijak, semuanya Ok ajer...

    4. Tol Naik - sebab perjanjian yg ditandatangani semasa zaman Mahathir. Itu kena tanya dia...Kan dia tu bijak!!

    5. Minyak Naik - Ada 2 sebab. Samada due to harga minyak dunia naik atau disebabkan dasar rasionalisasi subsidi kerajaan. Kerajaan rugi berbilliondlm subsidi minyak yg sepautnya dinikmati oleh golongan berpendapatan pertengan kebawah. Tapi sekarang org kaya yg byk dapat sebab mereak guna minyak paling byk. (kete besar dan byk kete)

    6. Rakyat Naik hangin satu badan - Ini sebab tak tahu bersyukur, sebab tu jadi macam tu.

    Lihatlah dengan mata hati bukannya dengan kepala lutut

    Bersyukur hidup di Malaysia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 100%
      Yang 24/7 asyik tak puas hati...baik mati atau cari negara lain.Setakat ini aku blm kebulur di negara sendiri krn hidup aku sederhana dan sentiasa bersyukur.Klu aku malas dan asyik cari kelemahan org...jadilah aku bangsa yg digelar pemalas dan harap simpati org.
      Kita ada bnyk peluang dan alternatif dan bumi Allah swt ňie luas...luas dan hanya yg bijak dan kurang songeh boleh hidup.Jgn nak hidup kaya sedangkan poket kempis...

      Delete
    2. 1.RM Jatuh - rakyat kena ikat perut , contoh hantar anak belajar luar negara belanja dikeluarkan berkali ganda.
      2.Kos sara hidup meningkat - rakyat menanggung beban taik 1mdb, 6 juta 1 hari diperlukan untuk membayar balik hutang 1mdb.
      3.Harga barang naik - disebabkan oleh pentadbiran Najib tidak cekap, tidak bersih dan tidak amanah
      4.Tol naik - ini kepakaran Najib, zaman Tun tak macam ni, naik ada sikit, tetapi TIDAK membebankan rakyat! Hutang 1mdb perlu bayar!
      5.Minyak naik - Kunun2 kawalan harga, jadi tak terkawal, hasil petronas juga adalah salah satu rancangan untuk bayar hutang 1mdb.
      6.Rakyat naik hangin - bukan setakat rakyat, monyet pun naik angin Diatas kebodohan Najib! Punahsihat boleh dibayar berbillion billion!

      Delete
    3. 23.16 apa yang penting hasil pendapatan bukan dari riba dan laba harami.
      Apabila hasil syubha pendapatan haram riba, kemudian disuapkan ke anak dan isteri, insya Allah, tuhan akan bayar cash di dunia sebelum di sumbat ke dalam api neraka!

      Delete
  8. naik susah turun susah.aku nak tanya najib itu duit ada masuk atau tidak.simple question.yes or no.abis citer.jom hari raya.........bom.....

    ReplyDelete
  9. OI si PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS-amat-KEPARAT ANTI-Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI! Apahal lu si PENAKUT-nak-MAMPOS, asyik nak TUTUP mulut Nek Tempoyak aaahhhh, lu punyak otak PENGGANAS aaahh...., itu mcm-si ANJING KURAP-manyak-NANAH si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!! Lu manyak LAHAP itu KANGKANG BABI aaahhhh....?!

    Yg. lu nak paksa YAB PM ISLAM/Melayu kami letak jawatan sewenangnya apasal - lu ingat kami MAJORITI dari BUMIPUTERA Islam/Melayu yang pilih YAB PM kami ni, KULI-KULI lu, oi si KEPARAT PENGGANAS-PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO!!

    PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN/KANDANG PENGGANAS KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-ejen Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH-no-1!!

    ReplyDelete
  10. BANGSA BUMIPUTERA Islam/Melayu mesti BERSATU, utk. MENENTANG habis-habisan puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 - yg. begitu galak tak habis-habis nak MENJATUHkan ISLAM; NEGARA ISLAM pusaka nenek moyang berzaman kita ini; DYMM Kesultanan Islam/Melayu kita sbg. PENJAGA Islam dan kaum Bumiputera, HAK dan IDENTITI Bumiputera Islam/Melayu kita, IMDB/MARA/UMNO dll, YAB PM Islam/Melayu, DS Mohd. Najib Tun Razak kita serta isteri, DS Rosmah Mansor; dan LEGASI-amat-GEMILANG Ayahanda YAB PM, iaitu BAPA KEMERDEKAAN/BAPA PEMBANGUNAN BUMIPUTERA-no-1, Allahyarham YAB PM Tun Abdul Razak Hussein TERCINTA kita!!

    IMDB, MARA, TABUNG HAJI, FELDA, UMNO dan mana-mana insitusi-instusi/pemimipin yg. menjaga HAK dan KEBAJIKAN Bumiputera terutamanya Bumiputera Islam/Melayu memang mahu di JAHANAMkan PENGGANAS-PENGGANAS ANTI-BUMIPUTERA Islam/Melayu dari si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO ini yang termasuk puak PENGGANAS PEMISAH Sabah/Sarawak, iaitu si KULI-rejim-rejim PENGGANAS Barat/NATO-ISrael/Zionis, yang memang nak MEMISAHkan Sabah/Sarawak yg- kaya minyak/gas, dari Malaysia dan diGABUNGkan dgn. SingaPORK-pusat-CIA-MI6/Mossad/NATO di Asia Tenggara - lihat di - http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009)!
    Sebab itu kita mesti SELAMATkan PULAU PISANG kita yg. sungguh INDAH dan BESAR di JOHOR; dari diJAJAH sewenangnya SingaPORK-KEPARAT spt. Batu Puteh – lihat di http://belantan.blogspot.com/2015/07/bimbang-pulau-pisang-senasib-pulau-batu.html, Bimbang Pulau Pisang senasib Pulau Batu Puteh? , Dicatat oleh Taminsari Sabtu, Julai 11, 2015!! Maka Menteri Pertahanan, tolonglah CELIK, CEKAP dan TEGAS sikit!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  11. 6 fakta yang membuktikan bala dan malapetaka menimpa bertingkat tingkat ke atas rakyat malaysia

    1.lahad datu
    2.kemarau air
    3.banjir
    4.kapalterbang terhempas
    5.gempabumi di kinabalu

    Dan terbaru

    6.Rusuhan di lowyat

    Tahniah dan terimakasih Ahjibgor!

    Keterangan lanjut sila google.

    ReplyDelete
  12. 14.34....Cari negara yg tak ada peristiwa sedih. Kita kene terima dan bersyukur apa yg berlaku. Anak kamu pun kalau diberi peluang kompalain ada banyak dia boleh cakap.
    Usakkan kamu, lebai lebai PAS orang boleh orang boleh kutuk.

    ReplyDelete
  13. Tunggu saja nanti pru 14, tengok betul ke rakyat dalam keadaan selesa ke tidak. Ko tengoklah nanti golongan yang atas pagar ni buat..haha.

    ReplyDelete
  14. Selesalah sangat...haha. Dah nampak sangat rata-rata rakyat malaysia dah tak suka najib. Bacalah dalam komen-komen facebook dan blog. Apa reaksi dan luahan hati rakyat tentang kos sara hidup. Nak berpolitik tu kau punya pasallah. Jangan ingat semua orang minat sangat dengan politik. Kerajaan dan pembangkang sekarang dah tak boleh harap. Kerja nak berpolitik saja. Bangang.

    ReplyDelete
  15. assalam. nak tukar Bn kpd PR???...BN ok lagi, tapi PR..aiyyaaa manyak hannncurr maa...gaduh DAP +PAS+PKR+PASMA+ G18+ GHB..itu smua ikut Islam ke? semua berniat utk tumbangkn BN..bukan utk tegakkan ISLAM..Ya Allah engkau menangkn BN bersama ahlus sunah....

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk