02/07/2015

PasMa Akan Wujudkan Lagi Perpecahan Di Kalangan Orang Melayu? #AgendaDAP


 

Masa depan dan survival politik orang Melayu serta agama Islam di negara ini dijangka menjadi lebih kritikal seandainya wujud banyak lagi parti berasaskan bangsa atau agama ditubuhkan selepas ini. 

Malah jika tidak berhati-hati, kemunculan lebih banyak parti yang kononnya hendak mewakili kepentingan Melayu atau Islam boleh menjurus kepada kehancuran orang Melayu di negara ini. Kini, orang Melayu dan Islam pada asasnya sudah berpecah kepada beberapa kumpulan. 

Jika diteliti dari sudut politik, orang Melayu secara lahiriah dipisahkan kepada empat kumpulan kerana ada yang menyokong UMNO, PAS, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP. 

Perbezaan ideologi dan semangat kepartian ini menjadikan orang Melayu terpisah daripada semangat 'keMelayuan' sekali gus menyebabkan perpaduan kian lemah. 

Justeru, apabila wujud lagi parti yang objektif penubuhannya juga hendak mewakili orang Melayu serta Islam dan pada masa sama hendak menyaingi parti lain yang juga mempunyai matlamat hampir sama, maka apakah ia relevan dalam konteks perpaduan Melayu? 

Walaupun dalam skop amalan demokrasi dan politik, tiada kesalahan atau halangan bagi mana-mana individu atau pertubuhan untuk menubuhkan parti. Namun, jika kewujudannya akan memecahkan lagi perpaduan Melayu, siapakah yang menanggung untung dan rugi nanti. 

Lebih penting lagi, apakah dengan wujudnya parti baharu itu, ia akan dapat mengubah untung nasib Melayu yang majoritinya beragama Islam di negara ini. Adakah parti baharu itu dapat membawa lebih banyak kebaikan atau sebaliknya, hanya menimbulkan mudarat kepada orang Melayu? 

Inilah yang seharusnya diambil kira dan diteliti pemimpin Melayu sama ada dari UMNO atau PAS. Apakah yang dimahukan generasi dan orang Melayu serta Islam hari ini. Adakah mereka lebih memerlukan parti atau pemimpin Melayu bagi memastikan kepentingan dan hak mereka serta kedudukan agama Islam terbela. 

Persoalan ini perlu disedari orang Melayu dan pemimpinnya kerana bakal menentukan nasib dan masa depan mereka pada masa akan datang. Mereka perlu meneliti cadangan Pertubuhan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMA) yang sedang berkira-kira hendak menubuhkan parti baharu untuk bergabung dalam pakatan baharu yang bakal diwujudkan DAP. 

Jika ditinjau kenyataan awal dikeluarkan Presiden PasMa, Datuk Phahrolrazi Mohd Zawawi, jelas sekali parti baharu yang bakal ditubuhkan itu lebih cenderung untuk bekerjasama dengan DAP bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14). 

Untuk bersikap adil, masih terlalu awal untuk membuat andaian apakah objektif dan matlamat perjuangan parti baharu itu, namun sekurang-kurangnya boleh difahami dengan jelas yang penubuhan parti itu adalah hanya untuk berjuang bersama DAP bagi menghadapi PRU-14. 

Namun begitu, cadangan PasMA mahu menubuhkan parti baharu ini akan menjadi tamparan bukan sahaja kepada PAS, bahkan tempias kepada UMNO juga kerana ia akan menimbulkan persoalan kepada umum, adakah PAS dan UMNO tidak cukup Islamik dan relevan dalam memperjuangkan Islam selama ini. 

Masyarakat akan mula bertanya mengapa perlu diwujudkan lagi parti baharu sedangkan parti sedia seperti PAS dan UMNO juga turut menjadikan Islam sebagai asas perjuangannya. PAS, UMNO perlu sedar Ini yang sebenarnya perlu disedari dan diteliti oleh pemimpin parti yang menjadikan Islam sebagai asas perjuangannya, khususnya PAS dan UMNO. 

Penubuhan parti baharu ini dibimbangi akan menimbulkan lebih banyak kesan negatif berbanding positif kepada survival politik orang Melayu Islam kerana ia akan menyentuh isu hak keistimewaan Melayu dan kedudukan Islam. 

Dalam hal ini, amat penting bagi pemimpin dan parti berteraskan Melayu dan Islam seperti UMNO serta PAS sedar akan strategi serta agenda yang sedang digerakkan musuh untuk melemahkan kuasa Melayu di negara ini. 

Pihak ini sebenarnya sedang mengaburi mata masyarakat dengan mewujudkan sentimen kononnya sebuah parti baharu perlu diwujudkan jika mahu melihat pakatan pembangkang terus relevan untuk menyaingi Barisan Nasional (BN) dalam PRU-14 nanti. 

Namun, niat sebenar mereka tidak lain hanyalah mahu menimbulkan polemik dan kontroversi berterusan terutama dalam isu menyentuh kuasa Melayu dan kedudukan Islam di negara yang dilindungi perlembagaan. 

Tidak keterlaluan jika hendak mengandaikan cadangan PasMA mahu menubuhkan parti baharu ini adalah taktik halus yang digunakan musuh Islam untuk memecah-belahkan perpaduan orang Melayu Islam di negara ini.

Sumber : BHarian 

K7L : DAP memang suka tengok kita Divide..

2 ulasan:

  1. Bagi memudahkan orang ramai khususnya umat Islam untuk membuat keputusan samada menolak atau menerima kumpulan "pemisah" Melayu ini sila fikir dan gunakan akal untuk membuat penilaian. Kaedah taksub kepada pemimpin sangat merbahaya dan tidak lagi sesuai untuk abad ini.

    Majoriti pemimpin PASMA kita sudah sedia maklum kesemuanya adalah pro DAPigs dan memang ada potensi untuk bersetuju dengan "arahan" dan kehendak pemimpin Cina DAPigs. Yang paling utama sekali polisi DAPigs memang mahu supaya kalimah ALLAH di syirikkan olih pihak gereja dan pemimpin DAPigs memang menolak hudud. Memilih mereka akan mengakibatkan tuan-tuan yang menyokong akan dapat markah yang sama seperti mereka yang melakukan Syirik itu.

    So kalau tuan-tuan rasa dosa syirik tak penting sila amati dan fahami amaran dari Al Quran surah An Nisa ayat 48. " Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar".

    ReplyDelete
  2. Inilah jenis Islam/Melayu-LIBERAL-PENJILAT LENDIR ANJING KURAP PENDATANG PENGGANAS KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAI BABI-si-PORNORASIS-ejen ZIONIS-PEROMPAK-no-1, atau pun ini jenis PUAKA LIBERAL-HOMO! MENJIJIKkan dan antara MANUSIA-BUAS plg. HINA dan PRIMITIV/KOLOT!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk