07/01/2018

Ringgit Tertinggi Sejak Mac 2016 - Mahathir Meroyan?



KUALA LUMPUR 5 Jan. - Ringgit mengukuh ke tahap tertinggi berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) sejak Ogos 2016 didorong oleh harga minyak mentah dunia yang lebih tinggi.

Mata wang berkenaan menokok kira-kira 0.2 peratus kepada 3.998 berbanding dolar AS melepasi tahap psikologi 4.0 awal pagi ini.

Penganalisis Ekonomi Kanan Mizuho Bank, Vishnu Varathan berkata, Malaysia merupakan satu daripada negara yang mendapat manfaat menerusi peningkatan harga minyak global.
Advertisement

“Terdapat beberapa faktor yang memberi kesan kepada pengukuhan nilai ringgit, pemangkin terbaharu semestinya lonjakan harga minyak yang tinggi ditambah pula kadar dolar AS yang sedikit lemah,” katanya.

Disember lalu, Bank Dunia menaikkan anggaran pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara kepada 5.8 peratus, disokong oleh permintaan domestik yang semakin meningkat dan pasaran buruh yang lebih baik. - REUTERS

K7L : Melompat puak bunga sebab Malaysia makin maju..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk