27/01/2018

Pelaburan China Di Malaysia - Terbongkar Akhirnya?




Sejak akhir-akhir ini tular di media sosial mengatakan banyak projek mega dalam negara kita dibiayai oleh China. Wujud kebimbangan bahawa Malaysia akan tergadai dengan pelaburan-pelaburan dari China.

Tapi apabila mendengar penjelasan dari pakar hubungan antarabangsa barulah saya sedar. Hakikatnya mesej yang tular tersebut palsu atau dibuat tanpa semakan fakta (Bandwagon) Berikut saya gariskan apa kata Profesor Madya Dr. Azmi Hassan Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

1) Sudah lama Malaysia - China bekerjasama, tapi kenapa baru sekarang timbul isu? Sebab pembangkang tahu China boleh jadi sasaran mudah untuk dimanipulasi.

2) Pembangkang menjadikan China sebagai 'kambing hitam' untuk menentang kerajaan sekarang. Strategi sama digunakan pada PRU13, jadikan Amerika Syarikat sebagai kambing hitam.

3) Peningkatan pelaburan China ke Malaysia bukan bermakna kita dijajah, tetapi ia memberi manfaat kepada pembangunan Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC).

4) China boleh melabur di mana sahaja, tetapi kenapa pilih Malaysia? Sebab Malaysia -China ada hubungan diplomatik yang kukuh sejak dulu lagi.

5) China pilih Malaysia kerana sedar potensi pelaburan dapat dicapai dan ia petunjuk baik bagi ekonomi Malaysia untuk tahun-tahun akan datang

6) China melabur dengan banyak dan sekarang ramai tidak tahu Malaysia merupakan negara ketiga paling besar mengeksport solar panel selepas China dan Taiwan. Ini manfaat.

7) 1MDB juga ialah sasaran mudah pembangkang sebab tadbir urusnya lemah. Sepatutnya bila isu ini timbul, bukan PM yang perlu jelaskan, tapi CEOnya terdahulu yang perlu memberi pencerahan.

8) China beri tumpuan kepada Malaysia sebab ekonomi kukuh dan mereka tidak mahu kita baik dengan Amerika Syarikat, isu Laut China Selatan. China perlukan Malaysia untuk mengimbangi pengaruh AS.

9) Rakyat Malaysia perlu berbangga bila China melabur sebab pemimpin kita mempunyai pemikiran yang strategik.

10) Seluruh dunia ada '1MDB' untuk kepentingan strategik negara masing-masing. China ada 4. Jangan termakan permainan kambing hitam China oleh pembangkang sebab kita yang akan rugi jika menolak pelaburan dari China.

11) Barang naik tiada kena mengena dengan GST. Tujuan GST nak tangkap syarikat2 yang menipu..tapi ia tak dapat dilakukan, sebab salah percaturan dengan memberi peranan itu kepada menteri dan bukan Kastam.

12) Nilai tambah daripada pelaburan China dari sudut jiwa politik...kita dapat kawal China. Jangan 'buli' kita sebab kita ada AS (Isu Laut China Selatan).

13) Ideologi Komunis tak perlu wujud pada waktu ini. Kita kena kawan baik dengan semua orang. Jangan sensitif sangat pasal Komunis waktu sekarang, semangat kita dah kuat.

14) Bila PM bawa pelaburan RM144 billion dengan 14 MoU pada 2 Nov 2016, masa itu pembangkang lihat China sasaran paling bagus untuk dijadikan senjata politik sehingga rakyat terpengaruh. 

K7L : Dulu Jepun melabur di Malaysia, Mahathir tak kata dia jual pada Jepun?..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk