30/01/2018

Propa Recycle Taktik Baru Pembangkang Di Whatsapp



Antara gerak kerja cytro pro-pembangkang (yang bebetul bekerja dan bukannya kaki tulis merapu kat FB lepas tu mengaku depa cytro pembangkang) adalah menyebar semula bahan propaganda yang mereka hasilkan pada PRU-13 dahulu melalui medium whatsapp.

Ketika PRU-13, pengggunaan whatsapp di kalangan rakyat Malaysia masih rendah tetapi statistik kini menunjukkan rakyat Malaysia antara tertinggi di dunia menggunakan aplikasi ini.

Ada dari kalangan sahabat saya yang bukan berlatarbelakangkan politik tunjuk kepada saya video-video propaganda pembangkang seperti video beri kad pengenalan kepada warga Bangladesh (Malaysia, Truly Asia) dan sebagainya.

Saya faham yang sahabat saya ini tidak pernah melihat video tersebut kerana circle media sosial beliau adalah agak terhad kepada kumpulan tertentu sahaja.

Lebih-lebih lagi apabila Facebook kini menggunakan algoritma yang lebih rigid dengan menghadkan posting-posting yang berkaitan dengan corak minat kita sahaja penuh di timeline kita.

Bagi pihak aktivis media sosial pro-kerajaan pula, mereka telah berulang kali menjawab dan mendedahkan fitnah-fitnah yang cytro pro-pembangkang sebarkan di FB/Twitter/Youtube/Blog pada PRU-13 yang lepas tetapi adakalanya mesej ini tidak dapat menembusi rangkaian mereka yang tidak berminat dengan politik. (Faktor algoritma Facebook)

Pihak cytro pro-pembangkang sedar perkara ini dan mereka mula ‘recycle’ kembali bahan-bahan mereka untuk disebarkan melalui medium Whatsapp dan mereka yang pertama kali melihat bahan propaganda ini agak terkesan.

Political cyberwarfare dengan ini dianggap telah beranjak dari Facebook kepada Whatsapp dengan pelbagai fitnah lama, poster lama dan video lama yang dihasilkan oleh cytro pro-pembangkang digunapakai semula.

Apa yang penting adalah bagi pihak kerajaan dan Barisan Nasional untuk terus menerus menjawab dan mendedahkan fitnah serta tohmahan tersebut walaupun telah berulang kali dijawab dan diterangkan.

Saya percaya menjelang PRU-14, cytro pro-pembangkang akan mula ‘recycle’ kembali isu-isu 1MDB yang telahpun dijawab dengan begitu menyeluruh oleh pelbagai jentera parti dan kerajaan.

#KekalNajib
#KamiGengNajibRazak

SUMBER: Raziz Rashid

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk