11/12/2017

Spin Ayat Menteri Isu Allah Tetapkan Harga Barang?



Hamzah kesal ‘putar belit’ Malaysiakini mengenai ucapan kos hidupnya

Jahat sungguh lah Malaysiakini, Hamzah hanya petik hadis sahih Nabi Muhammad SAW mengenai persoalan harga barang. Bagaimana cara Nabi SAW selesaikan bab harga barang.

Kemudian Malaysiakini putar belit dan pusing cerita kata macam macam kat Hamzah. Memang tidak kenal dosa pahala betul lah portal pembangkang ini.

Ahli majlis tertinggi Umno Datuk Seri Hamzah Zainudin menyuarakan rasa kesalnya bahawa ada media tertentu yang telah "memutar belitkan" kata-kata beliau tentang mengapa Kerajaan tidak dapat mengawal harga barangan dan perkhidmatan di Malaysia.

Hamzah telah menggunakan hadis Islam (riwayat hidup Nabi) untuk menjelaskan isu itu dalam ucapannya di perhimpunan agung Umno.

Hamzah, yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, menjelaskan bahawa isu kenaikan harga telah berlaku sejak zaman Nabi.

"Bagaimanapun, Rasulullah berkata tidak kepada mengurangkan harga. Rasulullah tidak mahu kita campur tangan dalam pasaran bebas.

"Nabi tidak secara khusus membincangkan tentang pasaran bebas, tetapi itulah yang cuba dijelaskan Nabi kepada umatnya.

"Apabila anda bercakap mengenai pasaran bebas, anda mesti bersikap adil kepada kedua-dua pihak," katanya.

Hamzah berkata Malaysia mengikuti apa yang dikatakan oleh Nabi dan mengguna pakai asas prinsip ekonomi pasaran bebas.

Beliau berkata bahawa Pembangkang telah cuba menjatuhkan Kerajaan dengan mengatakan kos barang adalah tinggi.

Beliau menyuarakan kekesalan bahawa ada media dan pemimpin pembangkang yang telah cuba untuk memutar belitkan penjelasannya untuk mendakwa bahawa Kerajaan tidak berbuat apa-apa untuk menangani kos hidup tetapi meninggalkannya kepada "kehendak Tuhan".

"Malah, harga barangan yang kita ada pada masa ini adalah antara yang terendah di Asean.

"Ia menunjukkan bahawa kita mengawal harga dengan baik. Kita sebenarnya sangat adil kerana kita menjaga kedua belah pihak, perniagaan dan pengguna," katanya.

Beliau menekankan bahawa Kerajaan telah bersikap adil kepada rakyat dengan mengawal harga keperluan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak dan gas memasak.

"Kerajaan telah bersikap adil dengan memberikan subsidi bagi barang-barang penting ini. Kami membelanjakan RM2 bilion setiap tahun untuk mengawal lima barangan penting ini. Adakah itu adil?” kata Hamzah.

Tetapi apabila datang kepada produk segar seperti sayur-sayuran dan ikan, Hamzah berkata bahawa ia adalah mengenai permintaan dan bekalan.

"Jika terdapat banyak bekalan, harga akan turun. Jika tidak ada bekalan yang mencukupi, harga akan meningkat," jelasnya.

Hamzah berkata permintaan untuk ikan oleh rakyat Malaysia tinggi, tetapi negara tidak mempunyai bekalan yang mencukupi untuk menampung permintaan itu - contohnya semasa musim tengkujuh. Oleh itu, harga adalah tinggi.

"Apabila kita mempunyai bekalan yang mencukupi, harga akan turun. Saya akan bekerjasama dengan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk memastikan bekalan yang mencukupi, kemudian saya akan mengawal pada bahagian saya untuk memastikan tidak ada peniaga yang mengenakan caj yang terlampau tinggi untuk mengaut keuntungan," katanya.

Sumber FB : Tok Adi Justice

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk