25/12/2017

Disiplinkan Diri Dalam Mendisiplinkan Anak dan Murid



1. Guru terlebih dahulu hendaklah menunjukkan disiplinnya dalam mematuhi SOP rotan/pukul. Jika guru tidak ikut disiplin ini, mcm mana nak harapkan murid ikut disiplin sekolah? Bukankah ada pepatah, "guru kencing berdiri, murid kencing berlari"?

2. Guru wajib ada kesabaran aras menggunung. Bukankah status tugas guru menghampiri tugas nabi dan rasul, iaitu tugas paling mencabar dan menuntut kesabaran tertinggi. Nabi dan Rasul tidak diutuskan membina bangunan pencakar langit beratus tingkat. Itu senang, kerja manusia biasa. Tugas mereka mendidik manusia menjadi manusia, iaitu tugas paling sukar di dunia.

3. Perlu dibezakan antara pendekatan pendidikan di sekolah rendah dan sekolah menengah. Murid sekolah rendah baru menjengah ke dunia.. Baru tamat zaman bayi dan zaman budak berhingus.. Baru mumayyiz. Lebih kurang sedekad hidup di dunia ini. Baru acah-acah nak jadi orang. Akal pun jauh dari matang. Disiplinkan mereka dgn didikan yg sesuai dengan umur. Sekolah menengah barulah boleh gunakan kaedah yg lebih "keras" jika langgar disiplin.

4. Pukul dan rotan perlulah berperaturan dan bukan ikut hati yg sedang naik hantu. Telah sedia ada peraturan merotan di sekolah yg telah difahami dan dipersetujui oleh guru dan ibu bapa. Jika semua akur pd peraturan itu, tidak akan timbul masalah dakwa dakwi di mahkamah dan saman menyaman antara ibu bapa dan guru.

5. Mendidik dengan hukuman adalah jalan terakhir. Lagipun ia tidak memberikan banyak manfaat malah meninggalkan trauma dan dendam yg akan diingati hingga zaman dewasa, terutama apabila "kesalahannya" itu tidak melayakkannya dihukum. Mungkin ramai yg ada pengalaman ini.

Saya sendiri pernah dibelasah dan diterajang di hadapan kelas hingga terperosok di bawah meja guru semasa darjah 3 oleh seorang guru bahasa Inggeris, hanya kerana tidak mampu membeli workbook yg dijualnya. Saya juga pernah diugut oleh guru untuk dijatuhkan hukuman gantung sampai mati semasa darjah dua! Hanya kerana berlari lalu tersepak kaki murid perempuan hingga dia jatuh. Bayangkan umur baru 8 tahun, diancam dengan hukuman mati! Berminggu berbulan tak lalu makan.. Tak dpt dibayangkan traumanya.. Ingat sampai mati woo.. Ini contoh hukuman yg tidak masuk akal bg "kesalahan" yg dilakukan oleh budak sekolah rendah.

6. Dicadangkan supaya hukuman yg menyakitkan fizikal murid digantikan dgn hukuman yg mendatangkan manfaat kpdnya atau kpd semua. Denda dengan menggandakan latihan pelajaran, hafal ayat Quran, mathurat, zikir dsb.. Boleh juga denda dgn kerja sosial spt cuci tandas, longkang, bantu tukang kebun, jadi cleaner, potong rumput dsb. Kalau tak makan saman juga baru hadiah rotan secara berprosedur.

7. Akhirnya, semua kena sedar tugas mendidik sebenar ialah tugas ibu bapa. Guru dan institusi sekolah adalah pihak kedua yg menjalankan tugas pendidikan, itupun secara embedded krn tugas hakiki mereka ialah menyampaikan pelajaran. Anak-anak di sekolah rendah kebanyakannya tinggal dengan ibu bapa. Mereka berada di bawah tanggungjawab sekolah hanya sekitar 6 jam sehari. Selebihnya ialah tugas ibubapa. Jadi, ibu bapa jangan lepaskan tanggungjawab dgn hanya mengharapkan pihak sekolah mendidik anak-anak mereka.

8. Guru juga manusia biasa, ada salah silap dan ada kekurangan sana sini. Jika ada masalah disiplin anak, berbincanglah secara harmoni. Maaf memaafkan. Tambahan pula guru hari ini pun sudah terlalu banyak beban tugas mereka. Cuti sekolah sekarang pun pun dah macam tak cuti. Tengah malam pun bersengkang mata dengan pelbagai tugasan, dan mereka sangat banyak berkorban masa dan wang ringgit dlm menjalankan amanah. Stress!!

9. Ibu bapa.. Hargailah guru. Jangan tambah tugas mereka dan jangan tambah "dosa" mereka kerana masalah disiplin anak-anak yg tidak ditangani lebih awal di rumah!

10. Ibu bapa yg tidak berdisiplin dalam mendidik anak-anak akan menghasilkan anak-anak yg tidak berdisiplin, yang akhirnya terpaksa didisiplinkan oleh guru disiplin yg terpaksa mendisiplinkan mereka dgn cara yg mungkin tidak berdisiplin!

Sumber : DSM

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk