16/11/2017

Ahli Parlimen DAP Mungkin Kena Saman Dengan DBP Sebeagai Pesalah Bahasa?



Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mempunyai hak mengambil apa sahaja langkah mendaulatkan bahasa kebangsaan selagi tidak melanggar undang-undang, kata Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

“Jadi mereka (DBP) boleh buat apa mereka suka asalkan dalam konteks mereka tidak melanggar mana-mana undang-undang. Bahasa itu jiwa bangsa, dikenali sebagai bahasa kebangsaan.

“Saya tidak mahu bahasa kebangsaan ini diletakkan sebagai bahasa yang dipinggirkan,” katanya Menteri Pelancongan dan Kebudayaan itu selepas Majlis Pra Pelancaran Festival Kraf Antarabangsa Kuala Lumpur (KLICF) 2017, di bangunan Parlimen, hari ini. - Malaysian Gazzete


Langkah DBP yang mahu mengenakan denda RM1,000 kepada mana-mana pihak yang didapati bersalah menggunakan Bahasa Malaysia yang menyalahi struktur bahasa. Dewan yang mulia telah biasa dicemari dengan Ahli Parlimen dan ADUN yang tak fasih berbahasa kebangsaan.

Patut DBP jadi panel untuk temuramah calon Wakil Rakyat untuk pastikan mereka yang berada di dalam Dewan fasih berbahasa kebangsaan. Presiden Singapura pun fasih cakap Bahasa Melayu!

  

K7L : Haaa.. ramai kena saman..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk