08/09/2015

Penyokong Melayu Bersih Patut Baca - 90 Tahun Baru Dapat Solat Jemaah!



Tentera Turki dibenarkan untuk menunaikan solat berjemaah selepas dilarang berbuat demikian sejak 90 tahun. Ia diharamkan hampir satu abad yang lalu oleh rejim sekular Mustafa Kemal Ataturk, demikian lapor dailysabah.com.

Mustafa dilantik menjadi Perdana Menteri Turki pada tahun 1920. Setahun kemudian, dia telah menamatkan pemerintahan khalifah Uthmaniyah dan menjadikan Turki sebuah republik. 

Kemudian Mustafa menjadikan dirinya sebagai presiden Turki dan mula mengenakan pelbagai larangan terhadap apa-apa yang bersifat Islam termasuk melarang solat berjemaah dalam kalangan tentera pada tahun 1925.

Islam di Turki terus ditekan dan ditindas sehinggalah parti AKP yang dipimpin oleh Recep Tayyip Erdogan berjaya memenangi pilihan raya umum pada tahun 2002. Erdogan dipilih menjadi Perdana Menteri Turki dan beliau melakukan perubahan sedikit demi sedikit.

Akhirnya, selepas 13 AKP memerintah, Erdogan telah menarik balik larangan tersebut. Patutnya orang Malaysia bersyukur. Bayangkan dah ada masjid pun sibuk nak solat jemaah tengah jalan. 

K7L : Bersyukur sikit..ni siap kata Church bagi tidur bagus.. Kau ni Islam tak?...

4 ulasan:

  1. Khalifah uthmaniah jatuh antaranya disebabkan berhutang bank yahudi terlalu besar. Mesir pernah bankrup sebbkn hutang yahudi juga. check balik sejarah n mungkin malaysia menyusul...

    ReplyDelete
  2. Ye ke Malaysia menyusul...so ko nnt nak kerja apa agaknya? Motong getah balik kg ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ted Poyology Manoff - pembina tamadun (sendiri declare)

      ..eh eh..ingatkan hang da mampos, idup lg..laaa..blog ni padang baru hang kaa??

      p/s: kolam ikan hang ada vacancy kaaa??

      Delete
  3. ORANG YG NAK BANDING KAN MSIA DGN MESIR DAN NEGARA YG BENGKRAP MEMANG GUNA " KEPALA TAIK" BILA BERCAKAP. RATA-RATA ORANG Msia sekarang (kaum utama) memiliki 3 buah kereta. Apakah itu tanda2 malaysia "nak bengap? Guna lah kepala otak bila komen bukan guna kepala lutut atau "kepala tu" bagi orang lelaki.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk