08/09/2015

Habislah Malaysia! Nilai Matawang USD Naik Dan Apa Jadi Pada Matawag Dunia?



KENAIKAN nilai USD berbanding Ringgit Malaysia sedikit sebanyak telah meresahkan rakyat negara ini, terutama bagi mereka yang gagal untuk memahami mekanisme ini, apatah lagi situasi ini telah dimanipulasi oleh sesetengah pihak yang anti-kerajaan.

Pihak yang tidak bertanggungjawab ini sewenangnya membuat pelbagai andaian dan tuduhan mengenai kejatuhan nilai matawang. Antaranya adalah salah laku dari pihak kerajaan yang korup, tidak amanah dan menggelapkan dana awam. Terdapat juga tuduhan yang mengaitkan kejatuhan Ringgit Malaysia ini dengan 1MDB, institusi pelaburan kewangan negara yang kononnya telah menghilangkan sejumlah RM42 bilion.

Namun, mereka tidak sedar bahawa tuduhan-tuduhan tersebut adalah jauh dari hakikat yang sebenarnya. Punca utama meningkatnya USD berbanding matawang lain di seluruh dunia adalah akibat daripada fenomena yang dikenali sebagai “Dollar Super-Cycle”, yang berpunca daripada beberapa polisi fiskal Barack Obama kesan krisis ekonomi yang US hadapi pada tahun 2008.

Antara polisi fiskal yang diperkenalkan adalah pemotongan cukai terhadap syarikat global dari negara tersebut yang mengakibatkan beberapa syarikat global menarik semula kilang dan operasi mereka dari negara lain dan kembali ke negara mereka.

Polisi tersebut turut mengurangkan aktiviti ketenteraan mereka di Timur Tengah yang seterusnya banyak membantu meningkatkan penjimatan perbelanjaan negara tersebut.

Seterusnya, pengenalan kepada teknologi carigali minyak yang baru pada tahun lepas berjaya meningkatkan penghasilan minyak mentah negara tersebut sehingga 2.5 kali ganda, dan secara tidak langsung telah meningkatkan bekalan minyak mentah di pasaran melebihi dari permintaan. Situasi ini sekaligus mengakibatkan harga minyak mentah di pasaran terus menurun dengan mendadak (USD 110/ barrel kepada USD 44/barrel).

Situasi-situasi yang berlaku ini menyebabkan pelonjakan ekonomi US, sekaligus meningkatkan nilai matawang negara mereka bukan dengan Malaysia sahaja, malah dengan beberapa negara lain di seluruh dunia.

Tanggapan yang mengatakan bahawa kejatuhan nilai matawang Ringgit Malaysia berbanding USD kerana indikator ekonomi di negara ini sedang tenat adalah salah sama sekali. Ini kerana beberapa agensi penarafan kewangan dunia seperti Fitch, Moody dan lain-lain telah menaiktarafkan gred kewangan negara ini.

Kesan dari krisis ekonomi yang berlaku pada zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir, Perdana Menteri selepas beliau mula sedar bahawa kebergantungan kepada pelaburan dan pinjaman dari US sahaja sangat mendatangkan bahaya. Andai berlaku peningkatan matawang USD seperti pada zaman Tun Dr Mahathir, maka hutang nagara juga turut meningkat kesan daripada perbezaan nilai matawang.

Justeru, langkah yang diambil adalah dengan mengubah polisi fiscal negara dengan melakukan pinjaman dari luar negara kepada pinjaman dalaman. Keberkesanan langkah ini dapat dilihat apabila Malaysia tidak terkesan seperti negara lain ketika krisis ekonomi pada tahun 2008. Tambahan pula, Dato’ Sri Najib pada awal pemerintahannya telah melakukan kerjasama pelaburan dengan China.

Penarikan pelabur dari Qatar, Saudi Arabia dan Emiriah Arab Bersatu untuk membuat jalinan ekonomi negara berserta polisi pinjaman dalaman sekaligus dapat menyelamatkan negara di waktu nilai matawang USD mengalami kenaikan mendadak.

Malaysia pasti akan mengalami krisis ekonomi yang jauh lebih teruk dari tahun 1998 andai dua dasar utama ini tidak dilaksanakan oleh Dato’ Sri Najib. Namun, masih ada faktor ketiga iaitu kebergantungan kepada hasil petroleum yang mempengaruhi proses penyelesaian ekonomi negara ini.

Kebergantungan ini sangat membimbangkan dan satu jalan keluar harus difikirkan agar negara tidak bergantung pada hasil petroleum sahaja. Hal ini turut mendapat perhatian dari Almarhum Raja Abdullah, Raja Arab Saudi yang turut menyatakan kerisauannya terhadap bekalan petroleum negara baginda yang semakin berkurangan (baki 260 trillion sahaja) ketika perbincangan bersama Dato’ Sri Najib.

Bagi mengalihkan kebergantungan negara Islam kepada hasil petroleum, kedua mereka bersepakat bahawa bidang pelaburan kewangan adalah langkah yang paling sesuai diambil, sama seperti yang dilakukan oleh negara-negara Eropah.

Hasil perbincangan tersebut, maka lahirlah 1MDB yang diilhamkan sendiri oleh Dato’ Sri Najib Razak sebagai syarikat pelaburan kewangan Islam milik negara.

Dengan berasaskan model pinjaman, 1MDB berhasrat untuk menjana kewangan negara melalui pelaburan kewangan, dan langkah utama yang diambil ialah menguasai pasaran tenaga dalam dan luar negara. 1MDB apabila mencapai tahap matang dilihat mampu untuk menjadi hasil utama negara menggantikan hasil petroleum yang terlalu bergantung pada pasaran dunia.

Namun, pihak pembangkang dan mereka yang takut dengan kejayaan 1MDB telah terlebih dahulu menyerang syarikat ini sebelum ia sempat menjadi suatu kuasa kewangan yang menyeluruh.

Sumber : KL Xpress

K7L : Harap baca sampai habis ya...

5 ulasan:

  1. Posting yang menarik. 1MDB dalam prosese ke arah kejayaan tetapi telah dicantas oleh pihak tertentu. yang akan merugikan rakyat keseluruhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA KE ARAH KEJAYAAN ????WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA

      Delete
  2. Anon 14:55
    kan Allah adalah sebaik-baik perancang..lupa ke
    kalau Allah kata musnah maka musnahlah..tapi kalau Allah kata berjaya maka berjaya lah..oleh itu tunggu la Qada dan Qadr Allah..siapa kita nak melangkaui perancangan Allah.

    ReplyDelete
  3. Imdb ditubuhkan dahulu dan kejatuhan minyak berlaku kemudian. Kejatuhan harga minyak berpunca utk beri tekanan pada rusia yg menyaingi amerika.

    ReplyDelete
  4. Mudah2han tak banyak sepesis seperti anom14.55 .sepatutnya kita berdoa supaya kemelut 1mdb dapat diselesaikan segera kalau 1mdb berjaya bukankah kita bangsa melayu dan negara kira berbanga dengan pencapaian menuju ke negara maju lagi islamik.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk