28/03/2018

Video Pembongkaran Dalang Harga Tanah Dan Rumah Naik Melambung Tersebar?



Rumah di Penang, kenapa MAHAL?

Umum mengetahui bahawa 90% rumah di Penang adalah dalam kategori "RUMAH MAMPU TENGOK" atau "RUMAH MAMPUS TAK MAMPU BELI", semenjak DAP memerintah. Kebanyakkan pemaju akan membina rumah antara harga RM400,000 sehingga RM3.5juta bagi teres atau kondominum.

Adakah kemahalan rumah di Penang ini disebabkan rakyat Penang dah kaya raya atau pemaju nak buat duit? Dan apakah juga harga rumah ini ada kaitan dengan kerajaan DAP Pulau Pinang?

Jom kita selidiki satu persatu, lepas tu kita pikir nak ludah pemaju atau muka pemimpin kerajaan negeri.

1. Pada tahun 2009, kerajaan negeri telah memperkenalkan cas kepada peningkatan nilai tanah (charge for enhancement of land value) daripada 25% kepada 50% di kawasan pulau dan buat pertama kalinya sebanyak 12% di Seberang Perai. Polisi ini dibuat setelah lebih 20 tahun tiada perubahan cas oleh kerajaan BN sebelum ini.
Selain itu kerajaan negeri juga telah menaikkan cas pembangunan untuk perumahan sebanyak 300% iaitu daripada RM5 kepada RM15 per kaki persegi dan daripada RM7 kepada RM21 untuk lot komersil.

2. Contoh analisis, jika satu ekar tanah berharga harga RM1juta dan nilai tanah meningkat sehingga RM5juta akibat perubahan penggunaan tanah untuk perumahan, maka cas 50% kepada peningkatan harga tanah adalah sebanyak RM2juta (50% daripada perbezaan di antara harga peningkatan dengan harga asal)

Jika satu ekar boleh dibina 12 rumah teres, kesan dari polisi 2009 tersebut telah menyebabkan kos tambahan ke atas setiap pembeli satu unit rumah teres sebanyak RM170,000. Cas baru ini akan menyebabkan harga rumah di Pulau Pinang melambung tinggi.

3. Mulai tahun 2009 juga kerajaan DAP Pulau Pinang jgk memperkenalkan dasar perlepasan 30% pembinaan rumah kos rendah kepada pemaju dengan bayaran sebanyak RM120,000 seunit dan juga perlepasan untuk kouta bumiputera.

4. Ini bermakna pemaju boleh untuk tidak membina rumah kos rendah atau menghapuskan koata bumiputera dengan membayar kepada kerajaan negeri. Pada tahun 2015, sebanyak 55 projek atau sejumlah 1430 unit koata bumiputera telah dihapuskan dengan bayaran kepada kerajaan negeri oleh pemaju.

Dengan dasar ini, sudah tentu oleh kerana cas baru yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri semakin mahal, maka pemaju sudah tentu akan memilih untuk tidak membina rumah kos rendah sebaliknya membina rumah mewah yang mampu menampung kos operasi mereka akibat kenaikkan yang dikenakan oleh kerajaan negeri.

Rakyat perlu tahu bahawa kadar inflasi harga rumah di Pulau Pinang pada tahun 2015 adalah 7.6%, ini bermakna harga rumah makin meningkat semenjak DAP menjadi kerajaan negeri.

K7L : Dah tahu kenapa?..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk