25/10/2012

2 Tips Utama Untuk Balik Kampung Sempena Aidil Adha #AES



Ada dua benda Keris nak pesan kepada yang akan balik kampung samada pagi ini, tengahari nanti, petang japgi mahupun tengah malam sebelum raya haji. 

Tips Pertama

Ikut jadual bila nak keluar rumah. Ini nasihat daripada PLUS yang dipetik daripada Bernama :

Ketua Komunikasi Korporat PLUS, Mohd Nizam Ismail, berkata TTA yang dikeluarkan pada musim perayaan lalu berjaya membantu orang ramai bergerak dengan lebih selesa di Lebuh Raya Utara-Selatan untuk merancang perjalanan, selain mengelak kesesakan lalu lintas.

“Justeru, PLUS sekali lagi menasihatkan pengguna jalan raya yang pulang bercuti dan kembali ke Lembah Klang supaya terus memberi kerjasama dengan mematuhi jadual perjalanan dikeluarkan,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

PLUS nasihat pengguna yang pulang bercuti dan kembali ke Lembah Klang terus beri kerjasama mematuhi jadual perjalanan dikeluarkan," - Mohd Nizam Ismail, Ketua Komunikasi Korporat PLUS

Bagi 25 dan 26 Oktober, waktu perjalanan dicadangkan ialah dari Lembah Klang ke Kedah, Perlis dan Pulau Pinang melalui Juru serta perjalanan ke Johor melalui Skudai, Senai Utara, Ayer Hitam, Yong Peng dan Tangkak.

Perjalanan dari Lembah Klang ke Kuala Kangsar, Changkat Jering dan Taiping serta Melaka melalui Ayer Keroh antara 12 tengah hari dan 3 petang, manakala perjalanan ke Ipoh, Simpang Pulai dan Gopeng serta Tampin dan Alor Gajah melalui Simpang Ampat bermula antara 3 petang dan 6 petang.

Orang ramai boleh mula memasuki lebuh raya ke Tapah, Bidor, Sungkai, Slim River, Tanjung Malim, Senawang, Port Dickson dan Seremban selepas 6 petang.

Kenderaan dengan nombor plat ganjil melalui Tambak Johor dan Linkedua serta Jambatan Pulau Pinang dinasihatkan memasuki lebuh raya setiap jam ganjil seperti 9 pagi, 1 tengah hari dan 7 malam, manakala kenderaan plat genap memulakan perjalanan pada setiap jam genap.

Bagi 27 dan 28 Oktober, perjalanan dari Lebuh Raya Utara-Selatan ke Lembah Klang dicadangkan sebelum 9 pagi dan selepas 10 malam, manakala perjalanan tidak melalui kawasan Lembah Klang pula antara 12 tengah hari atau selepas 6 petang.

Semua perjalanan dari utara dan selatan melalui Tambak Johor dan Linkedua serta Jambatan Pulau Pinang bagi kenderaan dengan nombor plat ganjil dinasihatkan setiap jam ganjil, manakala kenderaan nombor plat genap bermula pada setiap jam genap.


Tips Kedua

Bawak kereta pelan-pelan takut nanti kena 'flash'. Balik raya kena bayar saman.


Yang kedua tu paling penting. Haha! Biar lambat asal selamat. Biarpun Keris ada pandangan dan pendapat tersendiri berkenaan AES, Keris memilih untuk diam dahulu. Mahu melihat dengan lebih jauh lagi. Apatah lagi apabila berada di Putrajaya, semua tempat ada sampai kami di pejabat pun ramai yang mengeluh. 

Banyak isu jika mahu diluahkan. Selagi tiada cadangan solusi, Keris tidak akan bersuara. Kau bayangkan jalan-jalan kat Putrajaya bersepah AES, rasa macam kena bawak kereta 40km/h sejam.

K7L : Jika ada sebarang masalah, orang ramai boleh menghubungi talian PLUSLine 1800880000 yang beroperasi 24 jam setiap hari..hahaa..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk