15/08/2012

Surat Yang Buat Abby Abadi Meroyan?


Ini merupakan warkah yang diemelkan kepada rakan blogger MyMassa untuk tatapan Abby Abadi. Kepada Abby, berhijrah atau berubah bukan dengan masuk parti politik PAS. kalau betul nak berubah pergi belajar sampai ke Mesir, bukan berceramah atas pentas politik dan bercakap pasal agama yang akhirnya tampak politik.



Orang dah jelik sebab siapa yang tidak kenal bekas penyanyi Elite ini? Abby kata orang duduk di KL adalah orang-orang yang 'lagha'. Tapi dia pulak rasa dua tiga bulan belajar dengan orang PAS terus boleh masuk syurga. Abby baca dulu apa kandungan surat tersebut! :

Assalamualaikum WW.

Satu perkara yang kamu mesti tahu Abby ialah YB Nasharudin Mat Isa, AHLI PARLIMEN PAS merangkap Mantan Timbalan Presiden PAS akan keluar PAS dan menyertai UMNO! Kamu terkejut ker, kamu yang baru sebulan dua berlagak heroin songsang dalam Pas nak tunjuk bodoh sombong. Ilmu agama kamu tinggi ker, buatlah macam Nora "Voice Of Ummi" jika kamu mahu berdakwah, beriltizam dan bertawadduk. Ini tidak, kamu tunjukkan ketemberangan kamu yang tidak seberapa itu. Kamu dengar Ustaz Akhil Hayy kata, dia kata dia menyesal kerana dipergunakan oleh sesetengah parti, parti mana lagi Parti Adat Sosial lah.

Kalau kamu duduk diam beristiqamah di surau-surau dan duduk diam membaca buku-buku agama, siapa nak gossip kamu dengan YB itu YB ini. Kamu memang gatal, baru berpisah dengan Norman dah berpegang-pegang dengan lelaki lain, belum kahwin tu, Norman dah kahwin pun kamu sempat lagi dipegang oleh mantan suami. Kamu yang bodoh sombong boleh kata tanyalah tuan punya diri kenapa pegang kamu!

YB Pas dia lelaki juga, nafsu dia macam syaitan juga kalau Iman tak kuat, kalau tidak mana mungkin YB PAS Selingsing berselingkuh dalam gerabak kereta api. Mana mungkin Mat Sabu Al Khalwati memadu kasih dengan isteri kawan dia. Kamu tahu ker Mat Sabu pergi ke Medan dan lebih suka masuk Disco daripada masuk Masjid!

Kamu sudah baca Penyelewengan Wang Anak-Anak Yatim dan keluarga janda-janda Memali macam kamu. Kamu ke kedai buku sekarang cari Buku C.N. Al-Afghani. Kamu baca dan lihat YB Senator PAS pun seleweng wang-wang Memali. Kamu baca bagaimana Mat Sabu Al Khalwati diarah menutup mulut Al-Afghani jangan hebahkan penyelewengan itu. Itu kamu kata Islamik!

Wanita yang berhijrah berhijrahlah betul-betul, apa pasal kamu ke sana-sini mulut tak berhijrah, nak saman Utusan lah konon pasal kening, kalau ya memang kening kamu kamu ukir bagaikan dicukur atau memang kamu cukur salah kamulah sendiri, kamu menunjuk-menunjuk. Memanglah kamu bukan ustazah, kamu memang tak layak pun jadi ustazah, siapa anak-anak nak hantar kepada kamu untuk ajar anak dia sedangkan rumah tangga kamu pun tak poleh jaga. Dah bercerai dengan Norman pun masih sempat dipegang. Apasal nak tanya Norman, kamulah mengelak, kamu kan perempuan. Itulah kebodohanmu yang ditunjuk oleh Ilahi.

Kamu tahu ada YB Pas kahwin dengan gadis Kemboja, habis madu dibuang begitu saja. Selepas bayar pampasan berjuta ringgit, macam barang dibeli sahaja.

Apa nilai dirimu jika dibanding dengan Ustaz Hassan Basri, YB Dato Dr Hassan, YB Nasharudin Mat Isa. Seratus orang macam kamu berhijrah kepada Parti Adat Sosial tak ada nilainya dengan Satu Orang YB Nasharudin Mat Isa berhijrah ke dalam UMNO.

Orang tak pandang kamu, sebab kamu hanya dipergunakan sahaja untuk PRU13, selepas PRU13 kamu akan jadi perempat merempat mencari sesuap nasi dengan syarikat-syarikat filem dan studio rakaman. Saya tak hairan jika nanti kamu akan menyanyi semula! Tak percaya tengoklah Ustaz Akhil Hayy, berapa lama dia bertahan di pentas-pentas Pas macam kamu lakukan sekarang ini, hari ini dia menyesal dan kerana wang untuk hidup, dia kembali kepada astro, stesen TV milik Ananda Krishnan.

So, kamu kena realistik bukan fantastik. Kamu buruk-burukkan kerajaan tapi kamu hidup bergantung dengan ehsan kerajaan. Kamu guna Blackberry dan Iphone, kamu tahu itu jenama apa, sudah tentu Syarikat orang Yahudi yang kini dikilangkan sama ada di China atau di Colombia. Kamu naik Kapal Terbang Boing, itu juga milik orang Yahuds. Kamu makan KFC dan MCDonald, itu dah tentu. Jadi apa fitrahmu dalam hal ini. Kamu nak jalan kaki dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu kerana semuanya Yahudi.

Jadi, kepada kamu bernama Abby Abadi...Abby itu nama lelaki, kamu hijrahkanlah nama sebenar kamu juga, jangan nyamuk di seberang nampak, gajah depan mati tak nampak. Kenapa, nama sebenar kamu takdak nilai ker, sia-sialah emak bapak kamu bagi nama tukar kepada ejaan orang putih, Abby...

Sekian sahaja, jika saya tulis lagi panjang, nanti kamu tak boleh tidor. Dari sekarang bermuhasabahlah kamu, bersembahyang ishtigharah lah kamu, bacalah zikir-zikir munajat setiap hari, jadilah dirimu yang sebenar, jangan sombong dan ego menTweet sana sini konon ilmu dah setinggi langit. Sedar diri sedikit.

Sekian, marah bukan benci.

Kawan lama.Kg. Melayu JB.


***emel tanpa edit.
K7L : Nak kata apa lagi?..tak paham-paham ke?..

2 ulasan:

  1. smua org kne muhasabah.tukang tulis pn kne muhasabah.bkn brdegar2 ckp psl brng yahudi.rse nya penulis pn sme 2x5 ada guna brng yahudi jgk..kita smua sme.so,sme2 muhasabah.

    ReplyDelete
  2. Menggunakn 'barangan Yahudi' utk keperluan dan kemudahan hidup adalah berbeza dgn mmberi sokongan pada kpd Israel dlm usaha mrk merampas ngr Palestine...

    Betolla kata penulis,xkn kite nak jalan kaki semata2 xmau gunakn brgn yg berkaitan dgn yahudi...penulis brkata dmkian krn pompuan neh yg beria2 sgt menuduh kjaan Malaysia ada hubungan dagang dgn Israel dan ingin menunjukkn pada semua yg dia,pompuan meroyan tuh mmg anti Israel..

    Semoga Makcik Abby neh bisa menggunakn akal yg Allah Taala kurniakn pada dia utk mncernakn sgl maklumat yg dia trime ,proses dgn waras, bkn main download aje pastuh retweet sgl2nya maklumat xkira samada betol atau tidak...sbb kalo suke mndengar dr sblh pihak saja kadang2 secara xsengaja mnjerumuskn seseorg itu ke alam FITNAH...

    Kalo xpaham dgn satu2 isu adalah lbh baik berdiam ...

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk