26/01/2016

Isu Kedah - MB - Mukhriz - Harap Selesai Terus!



Keris bersetuju dengan pandangan yag ditulis oleh mentor blogger MiM yang berpegang kepada aspirasi parti yang berteraskan kepada sebarang permasalahan parti yang mesti menggunakan saluran dalaman parti. Selesaikan secara berhemah dan dengan segera di dalam parti.

Sebelum ini beliau telah menulis, DS Mukhriz Mahathir memegang 2 jawatan tertinggi di Kedah iaitu :

1. Pengerusi UMNO negeri Kedah
2. Menteri Besar Kedah

Sebagai Pengerusi UMNO negeri, kita rujuk Fasal 12.5 Perlembagaan UMNO

Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan negeri hendaklah dilantik oleh Presiden yang mereka memegang jawatan masing-masing selama tempoh Majlis Tertinggi tetapi boleh berhenti atau diberhentikan oleh Presiden pada bila-bila masa.

Untuk jawatan Menteri Besar Kedah pula, kedudukan Mukhriz Mahathir hanya boleh ditentukan menerusi undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri atau kuasa pada Jemaah Pemangku Sultan Kedah.

Oleh kerana tiada sidang DUN Kedah sekarang, kuasa membuat keputusan berkaitan kedudukan Mukhriz tertakluk di bawah Jemaah Pemangku Sultan Kedah kerana Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, Sultan Kedah ketika ini memegang jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong.

Perkara 34. Ketidakbolehan Yang di-Pertuan Agong, dsb.

(1) Yang di-Pertuan Agong tidak boleh menjalankan fungsinya sebagai Raja Negerinya kecuali fungsinya sebagai Ketua agama Islam.

Dalam masa yang sama, politik ini ibarat viscous cycle tetapi dalam masa yang sama, seperti satu trend di mana kepimpinan UMNO tidak lagi menggunakan saluran dalaman parti untuk mengemukakan permasalahan.

Akibatnya, timbul pelbagai spekulasi yang tidak enak tentang parti UMNO dan pakatan pembangkang akan tepuk tangan keriangan kerana rakyat tidak lagi fokus kepada betapa teruk dan tidak efesiennya Pembangkang.

Ironinya, ahli-ahli parti diminta dan dimomokkan supaya menghormati kepimpinan, tidak menegur secara terbuka dan menggunakan saluran dalaman parti. Jangan ajar ahli untuk buat benda yang sama.

Kita pun tak suka ahli buat begitu. Maka jangan hapuskan lagi kepercayaan yang ada. Sepatutnya pertemuan dua muka antara pihak yang tidak berpuashati dengan YAB Presiden lebih baik.

Tidak mahu salahkan siapa-siapa namun mohon selesaikan dengan baik dan segera.

K7L : Harini kita lawan sesama sendiri lebih galak daripada melawan pembangkang.

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk