07/12/2015

Tambang Kenaikan Baharu KTM - SPAD Perlu Lebih Relevan




Kemudahan pengangkutan awam sepatutnya murah. Jika Malaysia ingin menuju kepada sebuah negara maju, salah satu ciri-cirinya sistem pengangkutan awamnya yang efisien. Di Malaysia, bukan saja sistem pengangkutan awam tak efisien malah mahal.

Jika mahu dibandingkan dengan negara maju yang lain, Malaysia bukanlah satu negara yang mempunyai pengangkutan awam yang terbaik. LRT pun kontot, masa untuk setiap ketibaan pun tidak tepat. 

Jadi apakah rasionalnya kenaikan harga tambang pengangkutan awam ini jika servis yang diberikan buruk? Ramai yang terkesan dnegan kenaikan ini. Tak nampak? Berapa ramai yang pergi kerja naik tren? Ramai!

Nampak macam sikit? Ini luahan mereka yang menggunakan khidmat tersebut hari-hari. Sudahlah penumpang warga asing pun pakai juga. Sepatutnya mereka dikenakan harga yang tidak sama dengan warganegara.

Kenapa marah? Kalau naik seposen dua posen tak ada masalah. Bayangkan dari Salak Selatan ke PWTC baru RM1.70, namun selepas kenaikan menjadi RM3.20. Nampak macam sikit. Sudah ada GST itu masih belum cukup untuk rakyat menyumbang?

Terfikir juga Keris, apakah sebenarnya kerja dan tanggungjawab agensi bernama SPAD. Apa relevan kewujudan mereka? Kalau sejak mereka ditubuhkan banyak yang naik dan mereka seakan menjadi 'backup' untuk yang menaikkan tambang, apa rasionalnya?

K7L : Naik tambang boleh buat BN menang PRU14?

1 ulasan:

  1. semenjak kenaikan harga lrt ni, makin cepat aku sampai ke destinasi aku hari2... walaupun penuh,,semua penumpang dapat tempat duduk. tempat duduk pun da ditukat ke jenis "OSIM". Siap dapat urut badan. Ada konsul permainan PS 4 lagi...

    Apa2 pun, tahniah kepada pengerusi SPAD. Anda memang bangang tahap gaban...

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk