13/08/2015

Isu Matawang - Rakyat Malaysia Jangan Marah Kalau Baca!



Kanada dan Australia negara kaya pun kena? Negara kuasa besar Russia juga kena? Indonesia lebih 60%, patutlah Presiden Jokowi rombak Kabinet!

Kita di Malaysia, marilah berdoa supaya kemelut ekonomi global ini akan berakhir dengan segera.

156 Matawang Dunia Terjejas Akibat Kejatuhan Ekonomi Global!


LONDON 12 Ogos – Pasaran saham global menjunam untuk hari kedua hari ini, dengan pasaran saham, dolar dan mata wang pasaran baharu muncul kesemuanya berada di bawah tekanan selepas China mengekalkan langkah menurun­kan nilai yuan.

Semalam, yuan mengalami kejatuhan terbesar dalam tempoh lebih dua dekad, selepas Bank Pusat China (PBC) menurunkan nilainya sebanyak dua peratus, tindakan yang disifatkan oleh kebanyakan penganalisis membawa kepada perang mata wang.

Kebimbangan tersebut ditambah dengan kemungkinan Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) akan menaikkan kadar faedah bulan depan.

Di Jerman, pasaran saham negara itu mencatatkan rekod kejatuhan terbaharu sebanyak 0.29 peratus disebabkan kebimbangan para pelabur kemungkinan langkah kerajaan China itu akan turut menjejaskan pertumbuhan ekonomi global.

Bursa saham Jerman GDAX dan Perancis CAC 40, masing-masing mengalami kejatuhan sebanyak 2.5 peratus, ketika yuan menjejaskan pasaran pengeluar kenderaan mewah dari negara itu dan Eropah.

“Perkembangan ini disebabkan ketidaktentuan langkah-langkah yang diambil oleh Bank Pusat China, yang akan turut memberi kesan ke atas deflasi kepada rakan-rakan dagangan China. Syarikat-syarikat bergantung kepada perolehan daripada China akan melihat para pelabur menjauhkan diri untuk hari kedua,” kata Ahli Strategi Kanan FXpro, Angus Campbell.

Sementara itu, bursa saham pan-Eropah, FTEU3 dan saham mewah zon Eropah, Euro STOXX 50, masing-masing mengalami kejatuhan 2.2 peratus dan 1.7 peratus pada sesi dagangan hari ini.

Di Britain, indeks FTSE 100 turun 1.8 peratus, sementara Wall Street dibuka satu peratus lebih rendah, manakala Dow Jones susut 1.2 peratus.

Di Asia, penurunan nilai yuan yang masuk hari kedua, mencetuskan suasana ‘panik’ dan menjejaskan pasaran serantau dari Australia hingga ke Singapura, manakala mata wang pasaran baharu muncul dari Indonesia ke Brazil turut lemah berikutan kebimbangan pelabur bank-bank pusat negara terbabit akan turut ‘melemahkan’ mata wang mereka sebagai tindak balas.

Mata wang dolar AS bagaimanapun gagal mengambil peluang untuk mengaut keuntungan daripada keadaan tersebut apabila susut 0.5 peratus berbanding yen, sementara euro meningkat satu peratus di atas paras AS$1.11 buat kali pertama dalam tempoh tiga minggu.

Sementara itu, Ketua Pendapatan Tetap Asia Schroders, Rajeev De Mello berkata, pergerakan mata wang China akan menjejaskan aset berisiko seperti ekuiti dan komoditi.

Ujarnya, walaupun terlalu awal untuk mengatakan sama ada penurunan nilai yuan ini berkekalan, bank pusat yang lain mungkin terpaksa mengikut jejak yang boleh melemahkan mata wang negara masing-masing. – AGENSI

K7L : Nak salahkan siapa?..

5 ulasan:

  1. bagi penerangan yang betul xda sape yg nak marah..

    ReplyDelete
  2. Rafizi pondan pemfitnah dan penipu tu tak kan mengambil kisah dengan fakta2 macam ni.

    Fakta2 macam ni tak membantu agenda menghasut dan memecah Bangsa Melayu oleh big bos dapig!

    ReplyDelete
  3. PR haram jadah dh group Mamak Madey mana suka cerita2 positif.. mereka mau yg buruk2..sbb tu shja cara mereka nk terus hidup di media dan mata rakyat..

    ReplyDelete
  4. ASS..WR.WB.SAYA IBU RITA TKI HONGKONG INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA MBAH GENEP,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN MBAH SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN KEBUN YANG DULUNYA SEMPAT DIGADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN MBAH GENEP,YANG MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA 4D HONGKONG KEPADA SAYA DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI NO HP: (-085-110-369-888-) MBAH GENEP JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL MBAH GENEP SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN SENDIRI..

    ReplyDelete
  5. ASS..WR.WB.SAYA IBU RITA TKI HONGKONG INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA MBAH GENEP,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN MBAH SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN KEBUN YANG DULUNYA SEMPAT DIGADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN MBAH GENEP,YANG MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA 4D HONGKONG KEPADA SAYA DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI NO HP: (-085-110-369-888-) MBAH GENEP JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL MBAH GENEP SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN SENDIRI..

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk