18/06/2014

Siapa @cmlimguaneng Nak Letakkan Syarat? Ingat Kedah Kit Siang Kau Punya?



Siapa Guan Eng nak letak syarat jika kerajaan Pusat bina lapangan terbang di Kedah ? Tanah di Kulim milik bapak Guan Eng kah? Itu persoalan pertama untuk Guan Eng jawab.


Kedah tak perlu mendengar syarat syarat daripada sesiapa sahaja.Sebaliknya Pulau Pinang yang perlu dengar nasihat Kedah kerana P.Pinang masih lagi tanah jajahan Kedah.

Semalam, Guan Eng dalam satu kenyataannya bersetuju dengan cadangan pembinaan lapangan terbang di Kedah tetapi meletakan syarat supaya Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas dinaiktaraf.

Yang peliknya, adakah Guan Eng tidak tahu bahawa LTABL sedang dinaik taraf oleh kerajaan pusat berjumlah RM 250 juta.




Tapi malangnya, Kerajaan Pulau Pinang pimpinan Guan Eng tidak mempedulikan infrastuktur di sekitar kawasan lapangan terbang kerana kawasan berkenaan akan tengelam tatkala hujan lebat.

Dalam pada itu Exco Kerajaan Negeri Kedah, Datuk Dr Ku Abdul Rahman Ku Ismail memberi peringatan supaya menghentikan gelagat 'kiasu' yang tidak sesuai dengan kedudukannya sebagai pemimpin nombor satu kerajaan negeri.

Sikap 'kiasu' Guan Eng dilihat semakin menjadi-jadi sejak Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir mendedahkan cadangan mahu membina sebuah lapangan terbang antarabangsa di Kulim.

"Sejak itu, nampak sangat dia (Guan Eng) tidak senang duduk. Saya sendiri pun tak faham sebab apa dia jadi begitu kalau bukan kerana 'kiasu'. Orang 'kiasu' ni memang macam tu, tak boleh tengok orang senang. Dalam kata lain, dia cemburu atau iri hati.

"Sebab itu dia bantah kita bawa permohonan kepada Kerajaan Pusat untuk bina lapangan terbang antarabangsa di Kulim," katanya.

Istilah 'kiasu' mengikut dialek Hokkien bermaksud takut kalah.

Ku Abdul Rahman berkata, cadangan Kedah mahu bina lapangan terbang antarabangsa di Kulim sama sekali tidak akan menjejaskan Pulau Pinang yang mempunyai Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas (LTABL).

"Ini kerana mengikut kajian, LTABL akan capai tahap tepu atau kapasiti maksimum dalam tempoh dua tahun lagi dan jumlah kargo pula kian menurun setiap tahun. Ertinya zon utara memerlukan sebuah lapangan antarabangsa yang baru.

"Persoalannya di mana?

Dengan keadaan lalu lintas yang begitu sesak di Pulau Pinang walaupun sudah ada jambatan kedua dan masalah tanah yang terhad, kita kira yang paling sesuai adalah di Kulim.

Walaupun dia (Guan Eng) sebut Pulau Pinang paling banyak dapat FDI (Foreign Direct Investment atau Pelaburan Langsung Asing) tahun lalu, apa salahnya kalau kita nak majukan Kulim?.

"Kita sudah ada Taman Teknologi Tinggi di Kulim yang kita boleh tawarkan lebih banyak kemudahan kepada pelabur dengan adanya lapangan terbang antarabangsa. Ini usaha kita, apa pula masalah dia?," katanya.

Ku Abdul Rahman berkata, pencapaianekonomi Kedah pada masa ini juga sudah mengatasi Pulau Pinang berdasarkan jumlah pelaburan pada suku pertama 2014 di mana negeri itu berada pada kedudukan kedua tertinggi dengan nilai pelaburan sebanyak RM4 bilion di bawah Sarawak yang mendapat pelaburan RM7.3 bilion.

"Pulau Pinang hanya berada di tempat kelima dengan pelaburan RM831 juta, apa yang dia nak angkat diri sangat?," katanya.

Menurutnya, Pulau Pinang juga tidak seharusnya berasa terancam jika cadangan pembinaan lapangan terbang itu direalisasikan kerana LTABL akan kekal dengan kedudukan sebagai pintu masuk utama pelancong ke negeri itu.

"Pelancong asing memang ramai ke Pulau Pinang dan tak akan terjejas. Saya yakin," katanya.

Mengenai lokasi, Ku Abdul Rahman berkata, nampak jelas sikap 'kiasu' Guan Eng yang menuntut LTABL dinaik taraf termasuk penambahan landasan malah bersedia menambak laut untuk mengatasi masalah tapak yang terhad.

"Mengapa perlu tambak laut sedangkan kita di Kedah tidak ada masalah itu. Tambak laut memerlukan kos lebih tinggi sedangkan manfaat penggunaannya mungkin hanya meningkat sedikit.

Di Kulim, tak perlu semua itu (tambak laut) sedangkan kita akan dapat lapangan terbang baru yang boleh memangkin peningkatan ekonomi berlipat kali ganda bagi zon utara termasuk Pulau Pinang sendiri.

"Soal tapak kita tak ada masalah kerana kita ada ladang kelapa sawit seluas lebih 6,000 hektar untuk tujuan itu. Tak perlu tambak laut yang boleh menjejaskan alam sekitar," tegasnya.

Katanya, Guan Eng tidak perlu masuk campur apa lagi meletak syarat kerana soal kelulusan bukan di tangan beliau tetapi Kerajaan Pusat.

"Apa perlu dia sebut pasal syarat? Itu menunjukkan dia takut dengan bayang-bayang sendiri sedangkan kita bukan nak berlawan dengan dia pun. Kita fikirkan kepentingan negara, bukan Kedah semata-mata macam dia yang hanya fikir hal Pulau Pinang.

"Kita yakin lapangan terbang baru ini boleh bawa manfaat besar bukan kepada Kedah saja tetapi Perak dan Pulau Pinang ," katanya. Ku Abdul Rahman turut menempelak sikap Guan Eng yang menurut beliau, bukan daripada jenis jiran yang baik.

"Kalau dia jiran yang baik, dia tak akan masuk campur dalam urusan rumah tangga orang. Kita nak bawa kebaikan kepada rakyat, mengapa dia nak bantah?

Dia lupakah selama ini kita (Kedah) sudah banyak berkorban untuk dia, korbankan hasil balak kita untuk jaga empangan pastikan dapat terus hantar air ke Pulau Pinang.

"Mereka tak bayar pun sedangkan di negeri lain, semua kena bayar. Pahang hantar ke Selangor kena bayar, Melaka pun bayar kepada Johor. Singapura juga bayar kepada Johor," tegasnya.

K7L : Sibuk sangat pasal Kedah kenapa?..

5 ulasan:

  1. K7L, sebenaqnya si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL DAPBANGKAI dan PENAJA Barat-ZIONISnya tu takut negeri ISLAM yg. kuat mcm. KEDAH ada lpgnterbang dan sy. penerbangan Bumiputera antarabangsanya sendiri!

    SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas cadangan BERNAS YB DS Mukhriz! Tapi harapnya biaqlah Airport ini serta dua sy. penerbangan baru di Kedah, akan melambangkan tamadun ISLAM TULEN; supaya umat ISLAM global juga dapat HAK utk. menikmati penerbangan, kembara dan pelancungan ISLAM, di NEGARA ISLAM ini. Tolong dirikan juga MASJID yg. INDAH dlm. Airport baru ni dan BERLAMBAK surau utk. kaum wanita/lelaki termasuk bilik-bilik air KHAS berasingan utk. lelaki/wanita, utk. mengambil air sembahyang! Yg. herannya banyak Dunia Islam tidak menyediakan kemudahan ini dan penumpang terpaksa mengambil air sembahyang di TANDAS! Mungkin lepas ini DS Mukriz boleh buat pula PELABUHAN yg. juga bercirikan tamadun ISLAM TULEN utk. “CRUISE-SHIP” ISLAM dlm. industri pelancungan!

    Dan harapnya Airport Kedah ni akan beri lebih peluang pd. peniaga Bumiputera, tidak spt. si Malaysia Airport Holdings Bhd. (MAHB) BONGKAK, yang tidak memberi keutamaan kepada syarikat bumiputera untuk menjalankan perniagaan di lapangan terbang terbaharu KLIA2 - lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140616/dn_08/MAHB-diselar-tak-beri-peluang-peniaga-bumiputera , MAHB diselar tak beri peluang peniaga bumiputera!
    Dan PADAN MUKA Air-aSIAL-GILAPELACURMINISKIRTMERAH/PuakSODOM, yg. makin KURANG AJAQ kat ISLAM/umatnya! Ini sebab rakan kongsinya termasuk si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS (sebab itu MAS jgn. diswastakan)! Apahal pemimpin Islam kat NEGARA ISLAM ni, boleh biaqkan PELAYAN sy. penerbangan ni pakai skirt, dahlah pendek dan ketat, terbelah lagi; perangai pun LUCAH – memang mcm. sy. penerbangan PELACUR!

    Lihat rakan kongsi Air-aSIAL dr. si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS-GILA-SODOM menghina ISLAM/umatnya dgn. menghina DYMM Sultan Brunei kerana melaksanakan Hukum Hudud itu! Patutnya sy. Barat-ZIONIS DAJAL mcm. ni serta subsidiari syarikat penerbangannya termasuk di Malaysia ni, ni diHALANG dr. masuk Malaysia, Brunei dan mana-mana Dunia Islam! Bayangkanlah kalau NEGARA-NEGARA ISLAM Brunei dan Malaysia sertai TPPA – ini belum lagi, tapi si Kapir Barat-ZIONIS dah makin KURANG AJAQ, asyik nak masuk campur hal-ehwal ISLAM/umatnya di Dunia Islam!

    Lihat di - http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Branson :

    ……In August 2007, Branson announced that he bought a 20 percent stake in Malaysia's AirAsia X.[25]...

    Dan di - http://www.pinknews.co.uk/2014/05/03/richard-branson-announces-virgin-boycott-of-brunei-owned-hotel-over-stone-the-gays-law/ :

    Richard Branson announces Virgin boycott of Brunei-owned hotels over ‘stone the gays’ law

    Nick Duffy

    3rd May 2014

    …..Celebrities including Stephen Fry, Ellen DeGeneres and Sharon Osbourne have urged for companies to boycott the Dorchester Collection luxury hotel chain, owned by the Sultan of Brunei.

    Branson has now added his voice to the calls, announcing a Virgin-wide boycott of the luxury hotel chain, which will take effect across his business empire.

    He said: “No Virgin employee, nor our family, will stay at Dorchester Hotels until the Sultan abides by basic human rights.”

    Earlier this year, the Virgin boss lobbied with business leaders against Uganda and Nigeria over anti-gay laws, and he also backed the Out4Marriage campaign in 2012….

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  2. Salam, Salah siapa.....Ingat BN dan UMNO akan memerntah sampai ke penghujung dunia tetapi apa dah jadi...so apo nak kato....bila dah masok 2 pelihanraya PEKATAN dah memrintah, rasa nya lama lagi lah. Sonang aja kalu Pulau Pinang dah rasa dia tue "kiasu"..dan Kedah nak jadi kureng ajar....! claim back Penang....and belum tentu BN dan UMNO dapt memerintah. So play safe lah. faham kan faham kan.. Lapangan terbang kalu nak jadi kan issue politik dan pembangunan, Kepala batas ada landasan, UPGRADEKAN DIA. tak payah lah buat dekat DEKAT sempadan Penang. Nampak sangat niat BN dan UMNO. Cari lah benda lain.
    orang lama 1957

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon atas ni kompom penjilat lubang jubor taik guan eng dan jubor taik mak dia ni..sokonglah kapir harbi laknatullah tu yer..moga moga seluruh keturunan kau akan dapat musibah hasil dr ketegaran kau menyokong sgt kapir harbi laknatullah tu

      Delete
  3. Aku setuju dengan Anon 18 June 2014 22:11. Lapangan terbang Kepala Batas tu boleh upgrade jadi International Airport. Kawasan sekeliling masih luas untuk diperbesarkan. Mungkin cara ni lebih menjimatkan kos.

    Walau bagaimanapun kalau nak bina lapangan terbang baru kat Kulim tu pun bagus juga. Tak kisahlah macam mana janji ekonomi Kedah meningkat.

    ReplyDelete
  4. OI anon 22.11 & 00.05, lu punya ekoq-ekoq aaahh, JGN. nak MENYAMAQlah! lu punya ekoq-ekoq ni si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI-CELAKA aaahh?! Lu si PENDATANG KAPIRDAJAL nak RAMPAS kpg-kpg PUSAKA BUMIPUTERA IslamMelayu kat Kepala Batas pula - BABI lu!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG si KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAI-CELAKA-si-RASIS-no-1! Dasar si SAMSENG GENG KONGSI GELAP, tak habis-habis nak MENYAMUN TANAH PUSAKA BUMIPUTERA Islam/Melayu!

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk