27/02/2018

Kenapa Kaum Cina Tidak Suka MCA Dan BN?



Kasihan MCA. Pemimpin parti telah menggunakan pendekatan terbaik dalam pilihan raya umum, dan menampakkan keyakinan bahawa mereka akan mendapat pulangan yang menguntungkan.

Meskipun presiden MCA, Liow Tiong Lai menemui penawarnya, ianya pasti akan dihapuskan.

Alasannya : Orang Cina terlalu mengharapkan perubahan.

Masalahnya, saya tidak pasti jika mereka tahu apa yang bakal terjadi pada masa akan datang.

Kini, saya tidak suka kepada MCA  walaupun orang sering menganggap saya bersandar politik kepada Barisan Nasional (berharap anda tidak terintimidasi oleh perbezaan pandangan).

Saya percaya parti itu dan gerakannya terlalu ghairah dengan sekolah-sekolah Cina, tanpa mengambil kira sebarang pendekatan yang akan menutupi perbezaan antara kaum yang ada di Malaysia.

Bagi saya, mereka merupakan sebahagian besar punca kepada permasalahan ini. Tetapi saya mengalihkan perhatian kepada soalan yang lebih besar iaitu mengenai persoalan mengapa orang Cina sangat marah dengan status quo. 

Warganegara kelas kedua?

Seperti kebanyakan orang Cina yang lain, saya membesar dalam keadaan yang penuh amarah kepada dasar yang berasaskan perkauman iaitu dasar yang memberi peluang yang lebih kepada orang Melayu sahaja. Kami tidak faham mengapa warna kulit itu boleh menjadi isu dan sangat penting.

Bukankah kita semua rakyat Malaysia, dilahirkan dan dibesarkan di negara yang sama? Kemarahan kami telah berubah seiring dengan waktu, yang lazimnya memperlihatkan diri kami sebagai “pelukis perkauman” yang melawan orang Melayu, bercakap di belakang pintu dalam keluarga dan perhimpunan sosial.

Ramai di antara kita menjadi sangat ekstrimis dan tidak ubah seperti “raksasa” yang cuba untuk menentang polisi perkauman yang dianggap “berat sebelah” kepada kaum Melayu.

Perwakilan bagi kaum Cina di dalam BN, iaitu MCA dan Gerakan merupakan sasaran yang mudah. Kami menuduh mereka terlalu patuh kepada UMNO.

Pernahkah mereka bangkit memperjuangkan hak kaum Cina? Mereka hanyalah “anjing” UMNO.

Kami menghina model BN yang dibentuk berasaskan kaum di mana Umno menerajui kesemua komponen parti, dan “memaksa” parti-parti Cina untuk “bermain bersama”.

Kami mahu diperlakukan sama rata, dan kami tidak akan bertolak ansur lagi.

Semua itu telah berubah. Tetapi ianya dianggap seperti perkara yang tidak penting kepada MCA dan Gerakan.

Ucapkan “hello” pada pergerakan “anjing baru”

Kebelakangan ini, kebanyakan orang Cina yang saya jumpa memberitahu bahawa meraka tidak mempunyai masalah untuk mengundi Pakatan Harapan yang diketuai oleh Dr Mahathir Mohamad dan PPBM.

Bagi saya, perkara tersebut  boleh di anggap sebagai satu “tamparan hebat” yang boleh memberikan impak besar. Bagaimanakah Pakatan Harapan yang dianggap sebagai model klon murahan BN boleh menjadi pilihan, sedangkan mereka sentiasa mengasingkan kita?

Anda mempunyai PPBM sebagai pengganti Umno. Anda mempunyai DAP sebagai pengganti MCA. Jadi, mengapa kita perlu berpuas hati apabila ia seperti kembali kepada tampuk kepimpinan yang sama?

Persoalannya, berapa kerapkah DAP menyuarakan penentangan terhadap keahlian, retorik dan pandangan berasaskan kaum PPBM? Kedua, seberapa kerapkah DAP mendesak Mahathir untuk bertanggungjawab untuk kesalahan dan kegagalan masa lalunya?

Para pemimpin DAP mungkin berpendapat bahawa sokongan mereka kepada Mahathir dan partinya adalah keperluan politik, tetapi itu mungkin alasan MCA pada tahun 1980-an dan 1990-an juga.

Maka, lihatlah siapa yang kini menjadi “anjing”.

Jika MCA dipertanggungjawabkan untuk mengatur agenda perkauman Mahathir selama 22 tahun dahulu, maka sekarang ini DAP juga berada dalam keadaan yang sama.

Sudah semestinya, pemimpin Pakatan mendakwa bahawa mereka boleh mengawal Mahathir dan menghalang beliau daripada melaksanakan pemerintahan dictator, seperti yang dilakukan beliau dahulu.

Namun, ini hanyalah dongeng semata. Kita sedang berbicara mengenai seorang lelaki yang tiada belas ihsan, tidak pendirian tetap, seseorang yang telah menggulingkan semua pesaing, serta seorang pengkritik termasuklah di dalam BN, kerajaan, dan timbalannya sendiri. 


Apa yang lebih menarik dan jelas, Pakatan tidak mampu menarik PAS untuk bersama-sama dengan mereka.

Selepas meyakinkan para pengundi mereka untuk mempercayai PAS, mereka kemudian mula merungut mengenai bagaimana mereka telah dikhianati oleh parti tersebut..

Bagaimanakah?

Adakah BN lebih baik di bawah pemerintahan Najib?

Anda mungkin menganggap saya berlebihan, tetapi ini adalah kerajaan yang paling mesra dengan kaum Cina sejak zaman Tunku Abdul Rahman lagi.

Secara kebetulan, Mahathir juga merupakan individu yang pernah mengkritik perdana menteri pertama Malaysia kerana beliau seorang pro-Cina.

Dan ia juga akalan Mahathir untuk menjatuhkan Tunku untuk segera berundur ketika itu.

Gee, saya tertanya-tanya mengapa beliau perlu dinaikkan selepas Perdana Menteri Najib Razak sekarang. Mungkinkah dia mempunyai motif yang sama sekali tidak berkaitan dengan kebimbangannya terhadap rasuah dan 1MDB?

Tidak ramai yang tahu atau ingat perkara ini: Pada tahun pertama Najib berkuasa, beliau telah menghapuskan keperluan bagi kebanyakan syarikat untuk menyimpan 30% saham mereka untuk bumiputera.

Ianya merupakan perubahan seismik dan berani bagi negara yang mengamalkan kuota perkauman dalam menentukan cara hidup sesebuah kaum.

Tindakan itu turut menarik liputan dari luar negara seperti agensi The New York Times dan The Economist.

Seperti yang dijangka, Mahathir mengkritik langkah tersebut, dengan alasan ianya akan menjejaskan kepentingan bumiputera. Mereka yang mengetahui sejarah politik Malaysia,  pasti akan merasakan “déjà vu”.

Najib berhasrat untuk memajukan lagi dasar berasaskan kaum mengikut keperluan berlandaskan agenda Model Ekonomi Baru (NEM).

Tetapi dia menghadapi tentangan yang sengit daripada kumpulan sayap kanan seperti Perkasa, yang disokong oleh Mahathir sendiri dan ianya mengejutkan.

Jadi, jika anda fikir bahawa kita akan dapat melihat lebih banyak kesamarataan kaum dan meritokrasi di bawah pimpinan kerajaan Pakatan yang diketuai oleh Mahathir, anda hanya “bermimpi di siang hari”.

Mahathir secara konsisten menjadi musuh nombor satu terhadap pembaharuan yang dikehendaki oleh orang Cina.

Beliau bertanggungjawab untuk semua perkara yang di utarakan.

Saya tidak nampak sebarang sebab untuk membenci MCA dan BN sekiranya kita berjaya meletakkan diri kita pada tempat yang sewajarnya.

Mungkin kita masih berada di takuk yang lama kerana terus mengundi berdasarkan pada kepentingan diri sendiri.

Dimana betulnya Mahathir?

Semua berkata, Mahathir betul tentang satu perkara: Orang Melayu mesti dibantu.

Selepas membelanjakan sebahagian besar hidup saya menentang dasar pro-bumiputera, saya dapat menyimpulkan sesuatu.

Hakikatnya orang Melayu menghadapi diskriminasi yang teruk dalam sektor swasta, seperti yang dikemukan dalam kajian terkenal oleh ahli ekonomi Lee Hwok-Aun dan Muhammad Abdul Khalid.

Tambahan pula, kita, kaum Cina perlu menyedari bahawa sukar untuk melaksanakan sesuatu hal berkaitan polisi yang dibutakan oleh perkauman apabila wujud perbezaan kekayaan yang ketara antara kita dengan kaum yang lain.

Ia hanya akan mewujudkan kepentingan peribadi dan memperkuatkan lagi ekstrimis perkauman. Tidak hairanlah mengapa “Malaysian Malaysia” yang dilaungkan DAP tidak berjaya menawan sebahagian besar orang Melayu.

Tidak hairan juga jika Lim Kit Siang dan sekutunya perlu bergantung kepada provokasi kaum 93 tahun untuk memenangi undi Melayu dan tidak pelik jika Mahathir dapat memerintah selama 22 tahun sebelum ini dengan membahagikan kita ke garis perkauman yang melampau.

Dimanakah kesalahan Mahathir?

Sekiranya dasar-dasar pro-bumiputera diperlukan, maka persoalan dan cara pelaksanaannya turut berubah.

Mahathir boleh dianggap sebagai model yang membela hak Melayu.

Tetapi para benefisiari sebenar disebalik agenda bumiputera tersebut kebanyakannya terdiri daripada ahli perniagaan yang dikaitkan dengan beliau dan Umno pada ketika itu.

Ada dikalangan mereka telah mengecapi kekayaan, manakala sebahagian daripada orang Melayu lain hanya mendapat sisanya, dan kami dimomokkan dengan projek-projek kerajaan yang terlampau mahal dengan sesuatu tujuan  dan logik ekonomi yang kecil.

Tidak terkira saya tentang berapa banyak projek yang dilaksanakan oleh Mahathir gagal dan / atau terpaksa diselamatkan menggunakan wang para pembayar cukai.

Anda boleh “Google”.

Namun, tindakan afirmatif tidak semestinya ditakdirkan untuk mencapai kegagalan.

Di bawah pemerintahan Najib, separuh nilai kontrak MRT pertama di Malaysia (Sungai Buloh-Kajang) diberikan kepada kontraktor bumiputera menerusi sistem tender terbuka.

Tahukah anda bahawa kontrak tersebut sudah diselesaikan lebih awal daripada masa yang telah ditetapkan dan ianya berada di bawah peruntukan bajet iaitu bernilai RM21 bilion daripada kos asal yang bernilai RM23 bilion.

Siapa kata bumiputera tidak layak mendapat untuk melaksanakan projek sebegitu melainkan hanya Mahathir seorang sahaja yang selalu menggambarkan orang Melayu sebagai pemalas dan tidak jujur.

Namun, perlakuan jutaan Melayu yang jujur serta rajin telah berjaya membuktikan bahawa apa yang digambarkan oleh beliau selama ini adalah satu tanggapan yang salah.

Perubahan Masa Hadapan untuk Kaum Cina

Lihat, apabila orang Melayu yang bukan kroni mendapat kelayakan dan diberi peluang, ia membuahkan hasil dan negara ini sentiasa bergerak ke hadapan.

Dan adakah itu sudah terlambat? Pilihan yang kita hadapi pada pilihan raya umum akan datang tidak dilihat melalui dasar pro-bumiputera atau dasar bukan pro-bumiputera.

Di antara mereka yang bekerja, dan orang yang menyerang ego seorang lelaki sedang memperkayakan sahabatnya.

Perbezaan itu penting sekali kerana saya percaya kita orang Cina tidak akan memperoleh kesamaan yang kita cari kecuali jika orang Melayu (dan bumiputera lain) merasa dilaburkan dalam ekonomi - melainkan mereka rasa mereka diberi peluang yang adil.

Walaubagaimanapun ramai orang Cina yang memilih untuk mengundi calon DAP paling kauvinist yang mereka dapati, dengan harapan mereka boleh mendekatkan diri dengan keadilan melalui kemarahan dan membuat perjanjian dengan ultra-Melayu Mahathir.

Semoga berjaya diucapkan.

Saya, bagaimanapun, mengamalkan dasar pro-bumiputera yang telah diperbaharui oleh BN. Saya mahu menjadi sebahagian daripada perbualan tentang bagaimana kita dapat memperbaikinya. Saya mahu mereka berjaya untuk kita semua.

Dan apa pula alternatifnya? Mengadu di kedai kopi untuk 50 tahun akan datang tentang bagaimana kita masih warga kelas dua?

Cukup. Sudah-sudahlah mentaliti "Melayu tolong Melayu sahaja" dan "Cina tolong Cina sahaja" ini.

Kita perlu merentasi garis perkauman untuk memastikan tiada siapa termasuklah orang Melayu,  orang Cina, orang India, Orang Asli, pelbagai etnik Sabah dan Sarawak tidak terus terpinggir.

Kita perlu berhenti terpengaruh kepada propaganda yang sama, propaganda yang dibentuk oleh Mahathir sejak sekian lama.

Selepas itu, kita bukan lagi “anjing” beliau.

Bukankah begitu?

Sebastian Loh adalah pembaca FMT.

*Pandangan yang dinyatakan adalah daripada pengarang dan tidak semestinya mencerminkan FMT.

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk