11/09/2013

Setuju Pendapat @jamawijaafar Untuk Perkasakan Prinsip Rukun Negara @JamawiJaafarOfficial


Hari ini Keris terbaca Utusan bertarikh semalam. Apa yang menarik hati ini adalah ada ruangan Rencana yang berkata tentang Rukun Negara. Ia disentuh oleh saudara Jamawi Jaafar, calon NKP UMNO Malaysia yang juga merupakan Ketua Pemuda UMNO Tenom.


Lima prinsip Rukun Negara dibentuk pada 31 Ogos 1970 oleh Majlis Gerakan Negara. Prinsip ini dibentuk setahun selepas tragedi 13 Mei 1969 yang menghancurkan perpaduan negara. Secara ringkas lima prinsip itu ialah:

1. Kepercayaan kepada Tuhan

Bangsa dan negara ini diwujudkan atas kepercayaan yang kukuh kepada Tuhan. Melalui kepercayaan beragama ini menjadikan bangsa dan negara ini satu bangsa dan negara yang berdaulat. Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan Islam ialah agama rasmi Persekutuan, tetapi agama dan kepercayaan lain boleh diamalkan. Jawatankuasa penggubal Rukun Negara menyedari pentingnya agama dan kepercayaan kepada Tuhan dalam kehidupan. Ketiadaan agama boleh meruntuhkan keperibadian seseorang, bangsa dan negara.

2. Kesetiaan Kepada Raja dan Negara

Malaysia mengamalkan Sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan dengan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Sistem beraja juga diamalkan di setiap negeri dan Yang Dipertua Negeri bagi negeri yang tidak beraja. Seri Paduka, raja-raja dan Yang Dipertua Negeri adalah lambang perpaduan rakyat. Setiap warganegara hendaklah menumpukan taat setia, jujur dan ikhlas kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Begitu juga di peringkat negeri.

3. Keluhuran Perlembagaan

Rakyat perlu menerima, mematuhi dan mempertahankan keluhuran atau kemuliaan Perlembagaan Negara. Perlembagaan adalah sumber perundangan tertinggi. Fungsinya untuk memberi perlindungan kepada rakyat akan hak dan keistimewaan mereka sebagai warganegara. Setiap warganegara dikehendaki menghormati, menghargai serta memahami maksud dan kandungan serta latar belakang sejarah pembentukan Perlembagaan Negara. Perlembagaan ini digubal berasaskan kesepakatan semua kaum dan semua pihak di negara ini. Ia merupakan kontrak sosial rakyat yang tidak boleh dipersoal dan diganggu gugat.

4. Kedaulatan Undang-Undang

Keadilan diasaskan atas kedaulatan undang-undang. Tanpa undang-undang, hidup bermasyarakat dan bernegara tidak aman. Setiap negara memerlukan undang-undang untuk mengawal dan mewujudkan masyarakat yang aman, stabil dan makmur. Kewujudan undang-undang akan menjamin kehidupan masyarakat bergerak dengan licin dan teratur tanpa kekacauan. Hak rakyat boleh diamalkan dengan bebas asalkan tidak melanggar undang-undang. Hak dari kebebasan yang dijamin Perlembagaan tidak termasuk hak menggulingkan kerajaan sama ada dengan kekerasan atau cara yang tidak menurut Perlembagaan.

5. Kesopanan dan Kesusilaan

Prinsip ini menekankan perkembangan personaliti dan tingkah laku seseorang. Tujuannya untuk membentuk warganegara yang bersopan santun dan bersusila. Sifat ini paling bermakna dan amat penting dalam konteks perhubungan antara satu sama lain dalam masyarakat pelbagai kaum. Tatasusila ini membenci dan mengutuk tingkah laku atau perbuatan yang angkuh atau menyinggung perasaan seseorang atau golongan. Tingkah laku sopan juga mengandungi darjah kesusilaan yang tinggi dalam kehidupan persendirian dan bernegara. Prinsip ini menjadi panduan supaya perilaku masyarakat sentiasa terpelihara.

Namun begitu apa sudah jadi dengan prinsip-prinsip ini? Keris kongsikan satu petikan daripada Utusan yang mengutarakan pendapat Jamawi Jaafar :

MASYARAKAT pelbagai kaum yang dibangga-banggakan selama ini sudah berubah. Mereka semakin berani melanggar 'pantang larang' dalam menjaga tatasusila hidup dalam masyarakat berlainan agama, bahasa dan adat resam. Mereka tidak mahu menjaga sensitiviti antara kaum, sebaliknya ada segelintir yang terang-terang melanggar apa yang dilarang sebelum ini.

Contoh terbaharu keberanian generasi kaum bukan Melayu yang mahu menonjolkan imej berbeza melalui filem The New Village dan kini ditangguh tayangannya. Kemudian mereka mahu mempertikai dan terus timbulkan isu yang ditonjolkan dalam filem Tanda Putera yang kini ditayangkan setelah tertangguh setahun lalu.

Golongan muda terutama daripada kaum bukan Melayu itu lakukan pendekatan berani mempromosikan komunis sebagai hero adalah atas nama kebebasan bersuara. Persepsi masyarakat ini menunjukkan seolah-olah generasi sekarang tidak peduli lagi soal sensiviti antara kaum.


Apabila isu ini dilontarkan kepada Pengerusi Biro Kebudayaan dan Kesenian Pemuda UMNO, Jamawi Jaafar (gambar), beliau berpendapat keadaan persekitaran dan perubahan transformasi maklumat yang menyebabkan semua ini berlaku. Sebab itu Jamawi mahu ditekankan dan diperkasakan prinsip-prinsip Rukun Negara.


"Jika kita boleh memperkasakan dengan memberi tunjuk ajar daripada peringkat awal hinggalah ke peringkat dewasa berkenaan prinsip-prinsip Rukun Negara, kemungkinan anak-anak muda akan memahami.

"Tetapi apa yang berlaku sekarang kita berdepan masalah persepsi dalam kalangan kelas pertengahan. Mereka ini lebih lantang, lebih terbuka dan lebih liberal," jelas Jamawi dalam pertemuan pada sambutan Merdeka Raya di Bangunan Mara, Khamis lalu.

Ketua Pemuda UMNO Tenom, Sabah itu tidak menolak ini adalah hasil pendidikan yang mereka terima bukan dari dalam negara tetapi mereka melihat di luar negara - bagaimana keterbukaan tanpa ada rasa saling menghormati antara agama dan kaum yang diamalkan di negara yang mereka belajar dan dibawa pulang ke negara ini dan mereka mahu perkara seumpama itu menjadi amalan biasa.

Memandangkan situasi begini maka Jamawi menggesa kerajaan mengadakan satu peraturan dan penguatkuasaan. "Undang-undang sudah ada, cuma kita perlukan penguatkuasaan."

Negara kita kini berhadapan dengan persepsi negatif yang melampau terhadap pemimpin Melayu. Jika timbul kisah kematian seseorang yang disyaki penjenayah di lokap polis, ia boleh mengundang beribu-ribu orang untuk berarak tunjuk perasaan atas kematian itu.

"Tetapi kalau kaum Melayu yang berarak seperti itu, kita pula akan menghadapi masalah besar dituduh macam-macam. Kita dihalang melakukannya kerana diminta menjaga sensitiviti kaum-kaum lain. Sekarang kesabaran orang Melayu terus diuji," kata pemimpin muda Sabah itu.

Beliau mengakui negara sudah berada dalam perang persepsi. Untuk mengatasi masalah persepsi ini kita kena kuasai media baharu supaya kita juga mampu perjelaskan isu-isu.

"Sekarang masyarakat tidak menilai berdasarkan laporan media massa, tetapi mereka menilai daripada tulisan dalam blog-blog dan laman sosial yang lain sehingga menimbulkan perang persepsi.

"Senjata ini digunakan oleh pihak pembangkang dan berjaya dilaksanakannya. Sekarang kerajaan atau parti Barisan Nasional kena perkasakan laman sosial untuk mengatasi perang persepsi ini," jelas Pegawai Khas kepada Menteri Kemajuan Luar bandar dan Wilayah itu.

K7L : Kena suap dulu baru boleh...

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk