03/09/2013

Harakah Akui Harga Minyak Dunia Memang Wajar Dinaikkan? #Minyak20Sen #Ron95



Harakah Bil 1870 (23-25 Ogos 2013) pada halaman N6 melaporkan harga minyak dunia naik akibat krisis di Mesir. So Penulis Harakah dah tahu tapi kenapa macai-macai PAS dan Pakatan tak habis-habis salahkan Kerajaan BN?


Ini ada satu mesej Keris nak kongsi dengan pembaca :

Dari Fadhil Aizat :

mohon tumpang lalu kisah pasal kenaikan harga minyak(Copy dari member):

Kenapa kerajaan kurangkan subsidi minyak sebanyak 20 sen?

Jika berlaku perang, selalunya negara membangun seperti Malaysia akan mengadakan plan fiskal / easing economy iaitu langkah mengurangkan perbelanjaan kerajaan utk mengawal nilai matawang. Contohnya pengurangan subsidi minyak seperti malam ini dan semalam nilai RM naik 3 mata berbanding USD.

Index barangan pengguna juga naik kerana kebanyakan product utama pengguna dunia seperti makanan, minuman dan ubatan datang dari company USA. Bila perang berlaku, semua permintaan bertambah dari retail product hingga ke pasaran komoditi. Pasaran saham akan goyang dan pasaran komoditi akan naik. Ekonomi dunia jadi tidak stabil.

MUNGKIN pengurangan subsidi minyak ini antara persediaan kerajaan jika ekonomi dunia jadi tak stabil angkara perang USA dengan Syria. Sekadar pandangan. Wallahualam.

*Lihat dunia dari mata burung, bukan dari bawah tempurung.*


K7L : Ada yang terasa tak? kih kih kih..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk