22/08/2013

Shahrizat Layak Pertahankan Jawatan Atau Terus Rebahkan Wanita UMNO?


Tengah duduk minum teh, Keris terbaca satu post daripada blogger Kedah. Keris kongsikan di entri ini supaya orang faham mengapa Shahrizat perlu berundur secara terhormat.


Dicelah-celah seronok menikmati Ramadhan dan kehangatan PRK di Kuala Besut, wanita UMNO mencuri sedikit tumpuan aku bila dikatakan ada pertembungan di kerusi no.1, Ketua Wanita UMNO Malaysia.

Mami Ijat, Datuk Seri Shahrizat Jalil sebagai penyandang akan dicabar oleh bekas penaja dan bekas Ketua Puteri UMNO Malaysia, Datuk Seri Azalina. Hmmmm... menarik! Masing-masing ada kelebihan masing-masing...

Aku sokong siapa? Korang rasa? Korang nak aku take side? Aku sebenarnya tak pernah jumpa Mami Ijat atau Azalina secara personal. Selalunya kat sidang akhbar, majlis atau program tertentu saja. Tak pernah sembang berdepan...

Aku ikut perkembangan kedua-dua calon Ketua Wanita UMNO ni. Dan aku rasa sebagai ahli UMNO, aku wajar memilih dan menyokong mana-mana pihak yang aku rasa sesuai. Itu hak aku. Walaupun aku tak boleh undi dalam wanita, rasanya aku boleh beri pandangan aku, kan?

Mami Ijat ni naik jadi Ketua Wanita UMNO di zaman Pak Lah. Dalam ertikata lain, dia kalahkan Tan Sri Rafidah Aziz dalam pertandingan yang sama di zaman Pak Lah dan KJ.


Korang pelik tak? Camana Mami Ijat boleh kalahkan "the iron lady"? Rafidah memang kuat gila dalam Wanita UMNO. Dia memang perform sebagai Menteri MITI.
Siapa tak kenal Rafidah? Investor dari dalam dan luar negeri pun percaya kat dia... Dia memang boleh buat kerja dan memimpin. Tapi dia kalah pada Mami Ijat yang masa tu tak ada nama. Aku pelik sikit kat situ....

Lepas tu, Mami Ijat jadi Menteri Wanita. Rafidah terus tak dilantik jadi Menteri walaupun dia menang di Kuala Kangsar. Pak Lah tak letak nama Rafidah dalam kabinet pun.

Pada tahun 2008, Mami Ijat kalah pada Nurul Izzah, budak mentah anak Anwar Berahim di Lembah Pantai. Memang kecoh time tu. Wanita UMNO sikit punya kuat ke, tapi Ketuanya kalah di Lembah Pantai...

Tapi Mami Ijat terus jadi Menteri sehinggalah skandal NFC tercetus oleh seekor lembu yang bernama Rafizi. Masa tu, Mami Ijat tak disambung kontrak sebagai senator dan tak jadi Menteri dah. Settled pasal Mami Ijat...

Tapi Azalina lain. Dia ni berasal dari Puteri UMNO di zaman Tun M. Mungkin Tun M tengok Azalina ni ada potensi jadi pemimpin, Tun M suruh Azalina tubuhkan Puteri UMNO. Azalina jadi penaja time tu...

Masa Puteri ditubuhkan, imej Puteri memang marvelous! Aku tak nafikan. Masa tu, boleh dikatakan hampir seluruh mahasiswi di IPTA sokong Puteri UMNO. Depa masuk Puteri UMNO ramai-ramai. Buktinya, tengok masa program pelancaran penubuhan Puteri dulu... penuh stadium beb!


Masa tu Puteri UMNO memang kuat. Sebab apa? Sebab kebijaksanaan Azalina yang mahu semua Ketua Puteri UMNO tu educated, mesti ada degree dan paling kurang pun diploma. Beza pemikiran antara golongan educated dan tahap SPM boleh dilihat pada Puteri UMNO dulu dan sekarang...

Dulu, otak-otak yang lead Puteri UMNO semuanya pickup.. cepat tangkap strategi, arahan dan bijak menyesuaikan diri sebagai pemimpin politik. Cuba tengok Ketua-Ketua Puteri di zaman Azalina, semuanya tiptop dan berjaya menempatkan diri dalam dunia politik...

Rosnah Shirlin, Noraini, Suraya, Bibi Sharliza, Shahaniza Shamsuddin, Nordiana... ramai lagi la kalau aku sebut... semuanya dari team Azalina dulu. Semuanya mantap-mantap dan berjaya jadi pemimpin yang berjaya...kan?

Masa tu, Puteri memang hebat dan kehebatan tu menurun lepas Azalina tak jadi Puteri lagi dah. Masa tu Azalina jadi Menteri KBS atas lantikan Tun M. Azalina time tu cipta sejarah bila dia berjaya jadi Ketua UMNO Bahagian Pengerang. Wanita jadi Ketua Bahagian tu bebbb...

Baca selanjutnya di SINI

K7L : Sampi bila Wanita akan dilanda kontroversi?..

1 ulasan:

  1. sudah2 la tu umno
    jgn asyik sgt syok sendiri!
    mmg la pada pandangan umno/wanita umno shahrizat ni terer ka apa ka...
    tapi cuba tgk di mata rakyat
    ape ke nak rafizi atau sape2 lg kantoikan org mcm ni????
    NFC tu mmg cukupla buat dia tumbang...
    tolongla jgn syok sendiri
    enuff is enuff

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk