22/01/2016

13 Perkara Yang Dipersetujui Oleh Kerajaan Persekutuan Dengan Kerajaan Sarawak



Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem menyenaraikan 13 perkara yang dipersetujui oleh kerajaan persekutuan dalam penurunan kuasa pentadbiran kepada kerajaan negeri dalam pertemuan beliau dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Adenan berkata adalah dipersetujui bahawa:

* Para Pegawai Undang-undang Negeri diberi tauliah oleh Pendakwa Raya mengikut Kanun Tatacara Jenayah untuk membuat pendakwaan bagi kesalahan mengikut Ordinan negeri daripada peringkat seseorang itu dikenakan pertuduhan di mahkamah rendah, hinggalah ke peringkat rayuan.

* Penurunan kuasa dibuat kepada pegawai negeri untuk mewakili Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran dalam pelantikan pegawai ke dalam Perkhidmatan Awam Persekutuan, termasuk perkhidmatan perguruan dan perubatan.

* Jawatan dalam Jabatan Imigresen Sarawak diperkemas bagi menambah baik fungsi penguatkuasaan di negeri ini melalui penambahan 100 jawatan baharu, dengan pengisian sepenuhnya dibuat menjelang akhir Februari 2016.

* Nisbah guru kelahiran Sarawak yang berkhidmat di negeri ini dinaikkan kepada 90 peratus daripada keseluruhan jumlah guru di Sarawak menjelang 2018, dan untuk memastikan sasaran ini tercapai, guru sementara dari pasaran terbuka dipertimbangkan dari semasa ke semasa dan mereka ini mendapat Diploma Pendidikan semasa tempoh mengajar.

* Kuasa warden trafik bagi Pihak Berkuasa Tempatan Sarawak diberi kepada Majlis Bandaraya Miri, selain Dewan Bandaraya Kuching Utara dan Majlis Bandaraya Kuching Selatan.

* Rundingan perlu dibuat dengan kerajaan negeri sebelum sesuatu permohonan permit perikanan laut dalam dikemukakan kepada Jawatankuasa Penilaian Permit Perikanan Laut Dalam untuk dipertimbangkan.

* Rundingan perlu dibuat dengan kerajaan negeri dalam merangka undang-undang persekutuan yang mempunyai kaitan atau memberi kesan terhadap kerajaan negeri Sarawak seperti yang diperuntukkan oleh undang-undang.

* Perancangan projek persekutuan di Sarawak memberi keutamaan kepada Rancangan Pembangunan Lima Tahun Negeri Sarawak, berdasarkan kelulusan bajet. Pelaksanaan projek ini perlu dirujuk/dirundingkan antara kementerian dan kerajaan negeri seperti dalam menentukan lokasi sekolah, hospital dan pelaksanaan projek pembangunan lain.

* Kementerian mengambil langkah perlu untuk meningkatkan jumlah kemasukan pelajar daripada kalangan rakyat Sarawak bagi Program Ijazah Perubatan. Rakyat Sarawak akan diberi lebih banyak peluang untuk mengikuti program pengajian asasi di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS).

* Bidang berkaitan yang boleh diperturunkan kuasa dikenal pasti untuk diperturunkan kuasa Ketua Pengarah mengikut Seksyen 49 Akta Kualit Alam Sekitar 1974 kepada pegawai/jabatan negeri.

* Pembangunan projek perumahan di Sarawak dilaksanakan semula melalui Mesyuarat Jawatankuasa Bersama bagi memastikan agensi negeri terlibat sepenuhnya dalam aspek perancangan, pelaksanaan dan pemantauan projek berkenaan di Sarawak.

* Pembangunan sukan di Sarawak diuruskan secara bersama dengan kerajaan negeri. Kementerian Belia dan Sukan kini dalam proses memperkemaskan Akta Pembangunan Sukan 1997, yang dijangka selesai menjelang akhir 2016.

* Kerajaan negeri melaksanakan semua fungsi di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat. Semua jawatan akan dipindahkan kepada Perkhidmatan Awam Negeri. Kerajaan Persekutuan akan menyumbang 50 peratus daripada kos yang terlibat seperti yang diputuskan Majlis Kewangan Negara.

Adenan berkata syarat penurunan kuasa pentadbiran ini telah dipersetujui dalam fasa pertama rundingan penurunan kuasa antara kerajaan Sarawak dan kerajaan persekutuan, manakala rundingan fasa kedua akan menyentuh tentang hak negeri ini (pencerobohan persekutuan terhadap kuasa negeri), dan fasa ketiga mengenai permohonan royalti minyak dan gas.

K7L : Tahniah!.. BN Kekal Sarawak!

1 ulasan:

  1. Memang puak TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO/RASIS- EJEN/KULI- CIA-NATO/ZIONIS-SOROS-MOSSAD/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH- no 1 - sedg. cuba menjadikan BUMIPUTERA Islam/Melayu kat Sarawak sbg. MINORITI sama spt. di P. Pinang; dan menjadi SingaPORK-no-2 (SingaPORK adalah pusat Zionis/MOSSAD-CIA/NATO di Asia Tenggara - lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009) - dgn. MENGHALAU kpg-kpg. Islam/Melayu, serta MERAMPAS Tanah Rizab Melayu!

    Si MAFIA ZIONIS DAPBANGKAI BABI ni memang nak MERAMPAS KUASA kat seluruh Malaysia kita ni, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita (tapi boleh pula si PENGGANAS/PENIPU DAPBANGKAI BABI ni nak kutuk UMNO kerana penggulingan si BOTAK-anak DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey kat Kedah tu), - HANCOQlah jadi mcm. rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael , kan puak PENGGANAS DAPBANGKAI ni KULI Rejim PENGGANAS Kanibal ISrael/MOSSAD!

    Dan bila juga si SPRM yang sungguh MENCURIGAkan ini nak MENYIASAT si MAFIA ZIONIS DAPBANGKAI BABI ni dapat DERMA 300 JUTA dari rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA?! kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! Dan OI si PENGGANAS DAPBANGKAI, awat lu TAK juga buat repot polis serta SAMAN Razali ni kalau TAK betul aaahhh?!

    Lihat di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

    DAP Terima Latihan Dari Mossad?

    January 4, 2016 By WakeUp Malaya

    Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman menegaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

    Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
    —–
    Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.
    Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

    Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

    Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya. Benda ni antara projek Isreal-Singapura dan DAP.

    Bila saja bubar Parlimen, masa tulah duit akan masuk dan juga pakar-pakar Israel. Mereka merupakan beberapa warganegara asing. Mereka juga akan menyusup masuk ke bumi Malaysia ni. Semasa itulah Tuan-tuan boleh melihat kempen pilihanraya yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni...... (teruskan membaca)

    Dahlah bekas perisik US. Edward Snowden MENDEDAHkan IS/ISIS ditubuhkan MOSSAD-CIA (CIA/NATO disyaki sudah diKUASAI ZIONIS)! jadi maknanya KERJASAMA antara PENGGANAS DAPBANGKAI BABI dan rejim PENGGANAS ISrael ANJING KURAP - disyaki akan MENYEBABkan NEGARA ISLAM kita ni diCEROBOH PENGGANAS KANIBAL ZIONIS, IS/ISIS!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk