11/12/2015

Rakyat Kena Faham - Jatuh Nilai Ringgit Bukan Kehendak Kerajaan



Malaysia bukanlah satu-satunya negara yang mengalami kejatuhan nilai mata wang. Negara lain yang kaya dengan sumber asli turut berhadapan situasi yang serupa. Kita kena tengok isu kejatuhan matawang ini dengan leboh global.

Faktor yang menyumbang ke arah kejatuhan ringgit termasuk, pengukuhan nilai dolar Amerika, kejatuhan harga komoditi dan penyederhanaan ekonomi China.

Selain daripada tiga faktor ini, sentimen perkembangan semasa dalam negeri turut memberi kesan kepada penyusutan ringgit. Apapun kita sedang pulih sedikit demi sedikit.

Menerusi kajian rambang yang dilakukan, kesan kejatuhan Ringgit Malaysia sebenarnya tidak begitu membimbangkan berbanding matawang lain. Kesan kejatuhan 20% hingga 24% nilai kejatuhan dilihat jauh lebih rendah berbanding Rupiah (Indonesia), 51%, Rubel (Russia), 114%, Rupee (India), 38%, Euro (Kesatuan Eropah), 20% dan Dollar Australia 24%.

Apapun apabila sedang kukuh dan pulih. Pembangkang suka lihat Malaysia teruk dan tidak maju? Nasihat untuk semua, jangan pilih mereka yang gemar cerita kelemahan negara, bimbang mereka hanya tahu cari salah dan tidak tahu membuat kerja.

K7L : Tidak pula kita dengar mereka berbunyi? 

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk