16/10/2015

Kenapa Penjawat Awam Ramai Tidak Tahu Dan Faham Perlembagaan Malaysia?





Kelemahan agensi adalah untuk.memberi kesedaran kepada penjawat awam bumiputera untuk memahami kepentingan perlembagaan Malaysia. Itu isu utama yang Keris nak sampaikan.

Hari ini kalau kita buat temuramah secara mengejut untuk bertanya soalan perihal 6 peruntukan utama Perlembagaan Malaysia, agak-agak mereka jawab?

Peruntukan Utama Dalam Perlembagaan Malaysia
1) Bahasa
2) Agama
3) Hak-hak asasi
4) Kedudukan Istimewa Orang Melayu / Bumiputra
5)Kedudukan Raja-raja Melayu
6) Kewarganegaraa
n

Terus terang Keris sendiri dah pernah tanya. Dan mereka tak tahu. Dari 10 orang yang ditanya, semu tak jawab dengan betul malahan jawapan dia sama sahaja iaitu 'Tak Tahu'. 

Apakah kelemahan agensi dalam memberi penerangan sebegini? Keris bertanya kepada satu peserta Orientasi yang diwajibkan untuk hadir. Tanya kenapa boleh tak tahu, balasnya, orang yang beri ceramah tu pun cakap meleret.

Keris harap kaji semula car aberi penerangan dan tak salah untuk beri kursus susulan dan semula buat Penjawat Awam. Keris yakin kalau mereka diberi penerangan yang betul, maka takkan timbul 'pembangkang' di kalangan penjawat awam.

K7L : Pelik tapi benar..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk